ÖZET
Bu çalısmanın amacı, Özel Ögretim Yöntemleri II derslerinde olusturmacı (constructivist) ögrenme ortamı
özeliklerinin ne derece bulundugunu ve ögrencilerin ögrenme ortamı algılarının bazı degiskenlere göre degisip degismedigini
arastırmaktır. Çalısmanın denekleri, dört üniversitenin ingilizce Ögretmenligi bölümlerinde Özel Ögretim Yöntemleri II
dersini almakta olan 410 ögrencidir. Çalısmanın sonuçları, ögrencilerin ögrenme ortamını sıklıkla olusturmacı nitelikte
algıladıklarını ortaya çıkarmıstır. Ayrıca, ögrencilerin ögrenme ortamı algısının, ögrencisi oldukları üniversiteye, dersten
bekledikleri ortalama nota ve ingilizce yeterlik algısına göre degistigi, fakat cinsiyete ve mezun olunan liseye göre
degismedigi bulunmustur.
ABSTRACT
The purpose of this study is to investigate to what extent the characteristics of constructivist learning
environment existed in English Language Teaching (ELT) Methodology II courses and whether students’ perception of the
learning environment differed according to certain variables. The subjects of the study were 410 students taking ELT
Methodology II course in the ELT departments of four universities. The results of the study revealed that the students
perceived the learning environment to be often constructivist in nature. It was also found that students’ perception of the
learning environment differed according to the university they were attending, their expected average score from the course
and perceived competency in English, but did not differ according to their sex and high school background.
ANAHTAR KELİMELER: olusturmacılık, ögrenme ortamı, olusturmacı ögrenme ortamı, ingilizce ögretimi
KEYWORDS: constructivism, learning environment, constructivist learning environment, English language teaching
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education