ÖZET
Bu
çalışmanın
asıl
amacı,
liselerde
çalışan
öğretmenlerin
iş
doyumunu
belirleyen
faktörleri
ikinci
mertebeden
faktör
analizi
modeli
ile
açıklamaya
çalışmaktır.
İkincil
amaç
ise,
Milli
Eğitim
Bakanlığı'na
bağlı
Genel
Lise
ve
Anadolu
Liselerinde
görev
yapan
öğretmenlerin
iş
doyumu
faktörlerindeki
farklılık
veya
benzerlikleri
araştırmaktır.
Araştırma,
Antalya
merkez
ilçede
bulunan
Anadolu
Liseleri
ve
Genel
Liseleri
kapsamaktadır.
Veri
toplama
aracı
olarak
kullanılan
anket,
tabakalı
örnekleme
yöntemine
göre
seçilen
216
öğretmene
uygulanmıştır.
Araştırmadan
elde
edilen
verilerin
istatistiksel
çözümlemeleri
için,
t
testi,
açıklayıcı
ve
doğrulayıcı
faktör
analizi,
ikinci
mertebeden
faktör
analizi
kullanılmıştır.
Faktör
analizi
sonucunda
öğretmen
iş
doyumunu
belirleyen
on
faktör
bulunmuştur.
Birinci
mertebe
faktör
analizi
sonucunda
elde
edilen
on
faktörden
özet
bir
yorum
sağlamak
amacıyla
ikinci
mertebe
faktör
analizi
yapılmış
ve
üç
faktör
elde
edilmiştir.
Bu
faktörler
sırasıyla,
iletişim,
rehberlik
ve
meslek
memnuniyeti
faktörleridir.
Anadolu
ve
Genel
Liselerde
çalışan
öğretmenlerin
iş
doyumlannın
okul
yönetimi,
öğrenci,
beklentinin
karşılanması
ve
kariyer
danışmanlığı
boyutlannda
farklılık
gösterdiği
görülmüştür.
Diğer
altı
boyutta
istatistikselolarak
anlamlı
bir
farklılığa
rastlanmamıştır.
ABSTRACT
The
main
aims
of
this
research
are
to
find
out
the
factors
determining
job
satisfaction
via
second
ürder
factor
analysis.
The
latter
goal
is
to
investigate
the
differences
and
similarities
between
job
satisfaction
factors
of
Anatolian
and
public
high
schools
under
the
administration
of
Ministry
of
National
Education.
The
re
search
inc1udes
Anatolian
and
public
high
school
s
in
the
city
of
Antalya.
As
a
data
collection
method,
questionnaires
were
used
and
216
teachers
were
selected
by
stratified
sampling
method.
For
the
statistical
analysis
of
the
data,
t-test,
exploratory
and
confirmatory
factor
analysis,
and
second
ürder
factür
analysis
were
used.
As
a
result
of
factür
analysis,
ten
factors
that
determining
teacher
satisfaction
were
found.
Second
order
factür
analysis
was
made
to
commend
on
the
ten
factors
obtained
from
first
order
factor
analysis,
and
as
a
result
three
factors
were
obtained.
These
are
communication,
mentoring
and
job
satisfaction
respectively.
Significant
differences
between
teacher
job
satisfactions
of
Anatolian
and
public
high
school
s
were
observed
in
the
school
administration,
student,
confirmed
expectation,
and
career
consulting
dimensions.
Any
statistically
significant
difference
among
the
other
six
dimensions
was
not
observed.
ANAHTAR KELİMELER: öğretmen iş doyumu, açıklayıcı faktör analizi, doğrulayıcı faktör analizi, ikinci mertebeden faktör analizi
KEYWORDS: teacher satisfaction, explüratory factür analysis, confirmatory factor analysis, second order factür analysis
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education