ÖZET
Sosyal
psikolojinin
en
önemli
kavramlanndan
biri
olan
tutum.
bir
olay,
kişi
veya
objenin
birey
tarafından
pozitif
veya
negatif
değerlendirilmesi
eğilimi
olarak
tanımlanmaktadır.
Tutum,
günlük
yaşamda
yapılan
davranışlann
bir
çoğunu
etkiler.
Belirli
bir
objeye
karşı
tutum
ve
davranış,
bu
objeye
özel
sorular
yöneltilerek
ölçüldüğünde,
büyük
olasılıkla
önceden
tahmin
edilebilmektedir.
Tutumlanndan
yola
çıkarak
geleceğin
öğretmenleri
öğretmen
adaylannın
sınıf
içi
davranışlannın
önceden
tahmin
edilebilmesi
için
alana
ve
öğretmenlik
mesleğine
karşı
özelleşmiş
tutumun
ölçülmesi
gerekmektedir.
Bu
çalışmada
biyoloji
öğretmen
adaylannın
"biyoloji"ye
ve
"biyoloji
öğretmenliği"ne
karşı
tutumlannı
belirlemek
amacıyla
kapalı
uçlu
sorulardan
oluşan
bir
anket
kullanılmıştır.
Anket,
Hacettepe
Üniversitesi
Eğitim
Fakültesi
Biyoloji
Eğitimi
Ana
Bilim
Dalı'nın
1.,2.,3.,4.
ve
5.
sınıflanna
devam
eden
161
öğrenciye
uygulanmıştır.
Faktör
analizi
sonuçlanna
göre
tutum
boyutlan
belirlenmiştir.
Bu
boyutlar
esas
alınarak
WINMlRA
programı
yardımıyla
yapılan
"gizli
sınıf
analizi"
ile
4
biyoloji
öğretmen
adayı
tipi
belirlenmiştir.
Belirlenen
tiplerin
cinsiyete
ve
sınıflara
göre
dağılımı
incelenmiştir.
ABSTRACT
The
attitude,
one
of
the
most
important
concepts
of
the
social
psychology,
is
described
as
a
tendency
of
an
individual
to
evaluate
an
event,
person
or
object
in
a
posİtive
or
negative
way.
The
attitude
influences
most
of
the
behaviors
in
everyday
life.
The
attitude
to
a
specific
object
and
the
behavior,
when
measured
with
specific
questions
directed
toward
that
object,
can
be
predicted
beforehand.
In
order
to
predict
in-class
behaviors
of
teacher
candidates,
it
is
necessary
to
measure
the
attİtude
directed
to
the
field
and
teaching
proffession.
In
this
study,
a
questionnaire
was
prepared
to
determine
the
biology
teacher
candidates'
attİtudes
regarding
"biology"
and
the
"biology
teaching
proffession".
This
questionnaire
was
appiled
to
161
students
ranging
from
juniors
to
seniors
of
Hacettepe
University,
Department
of
Education,
Division
of
Biology
Teaching.
Dimensions
of
attitude
were
detennined
according
to
the
results
of
factor
analysis.
Within
the
context
of
these
dimensions,
four
types
of
biology
teacher
candidates
were
specified
as
a
result
of
"secret
class
analysis"
which
was
performed
wİth
the
help
of
WINMIRA.
These
types
were
analysed
according
to
their
gender
and
class
ANAHTAR KELİMELER: biyoloji, biyoloji öğretmenliği, tutum, biyoloji öğretmen adayı tipi.
KEYWORDS: biology, biology teaching proffession, attitude, types of biology teacher candidates
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education