ÖZET
Bu
çalışmanın
amacı
Çoklu
Zeka
Kuramına
dayalı
öğretim
ve
geleneksel
öğretirnin
dokuzuncu
sınıf
öğrencilerinin
fizik
başarılarına
etkisinin
saptanmasıdır.
Bu
amaçla
ölçme
aracı
olarak
Çoklu
Zeka
Anketi
(ÇZA),
ve
Coulomb
kanunu
konusunda
Çoktan
Seçmeli
Fizik
Başan
Testi
(ÇSFBT)
kullanılmıştır.
Çalışma
Sincan
ilçesi
normal
devlet
okullarındaki
268
lise
dokuzuncu
sınıf
öğrencisine
uygulanmıştır.
ÇZA
ve
ÇSFBT
ön-test
olarak
deney
ve
kontrol
gruplarına
uygulanmıştır.
Daha
sonra
deney
gruplarındaki
öğrencilerin
sınıflarında
fizik
dersleri
Çoklu
Zeka
Kuramına
dayalı
öğretimle
gerçekleştirilirken
kontrol
gruplarında
da
geleneksel
öğretimle
gerçekleşmiştir.
Deney
grubundaki
öğrenciler
en
yüksek
zeka
alanlarına
göre,
Sözel-Dil
zeka,
Mantık-Matematik
zeka,
Görsel-Uzaysal
zeka,
ve
Sosyal
zeka
alanlarında
gruplara
aynımışlardır.
Üç
haftalık
uygulamadan
sonra,
ÇSFBT
son-test
olarak
bütün
gruplara
uygulanmıştır.
Bu
çalışmanın
sonuçlarına
göre,
Çoklu
Zeka
Kuramına
dayalı
öğretirnin
geleneksel
öğretime
göre
dokuzuncu
sınıf
öğrencilerinin
fizik
başanlarına
anlamlı
bir
etkisi
vardır.
ABSTRACT
The
purpose
of
this
study
is
to
compare
the
effects
of
the
multiple-intelligences
based
instruction
versus
traditional
instruction
on
ninth
grade
students'
physics
achievement.
MI
Inventory
(CZA)
and
Multiple
Choice
Physics
Achievement
test
about
Coulomb's
law
(ÇSFBT)
was
used
as
instrument.
The
study
was
conducted
with
268
ninth
grade
public
high
school
students
in
Ankara.
ÇZA
and
ÇSFBT
were
administered
as
pretest
to
both
experimental
and
control
groups.
Then,
students
in
experimental
groups
were
exposed
to
the
MI
based
physics
lessons
whereas
students
in
control
groups
were
exposed
to
the
traditional
physics
lessons.
Students
in
experimental
classes
were
grouped
with
respect
to
the
students'
strongest
intelligences
in
Verbal-Linguistic,
Logical-Mathematical,
Visual-Spatial,
Interpersonal
intelligence
dimensions.
After
three
weeks
of
treatment,
all
groups
were
post-tested
with
ÇSFBT.
According
to
the
results
of
this
study,
multiple-intelligences
based
instruction
made
significant
effect
on
students'
physics
achievement
in
comparison
to
traditional
method.
ANAHTAR KELİMELER: fizik eğitimi, Coulomb kanunu, çoklu zeka kuramı.
KEYWORDS: physics education, Coulomb's law, multiple intelligences theory.
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education