ÖZET
Bu
çalışmada,
MEB'e
bağlı
orta
öğretim
kurumlarında
görev
yapan
biyoloji
öğretmenlerinin,
biyoloji
öğretiminde
deneysel
yöntemi
ne
ölçüde
uygulayabildiği,
getirilebilecek
öneriler
ve
çözüm
yollannın
saptanması
amaçlanmıştır.
Bu
amaçla,
Türkiye'de
MEB'e
bağlı
orta
öğretim
biyoloji
öğretiminde
öğretmenlerin
mezun
olduklan
okul
türüne
bağlı
olarak
kullandıklan
öğretim
yöntemlerine
yönelik,
anket
fonnları
hazırlanmıştır.
Hazırlanan
anket
2002-2003
öğretim
yılında
Türkiye
genelinde
7
coğrafik
bölgeden
tabakalı
örnekleme
yöntemiyle
seçilen
422
biyoloji
öğretmenine
uygulanmıştır.
Sonuç
olarak,
orta
öğretim
biyoloji
derslerinde
en
çok
düz
anlatım
ve
soru-cevap,
az
olarak
gösteri,
proje
ve
bireysel
çalışma,
çok
az
ya
da
hiç
olarak
da
deney
yönteminin
kullanıldığı,
öğretmenlerin
gerek
öğretim
yöntemleri
gerekse
deneysel
yöntem
konusunda
hizmet
içi
kursa
ihtiyaç
duyduklan,
öğretmenlerin
uyguladıklan
yöntemleri
bulunduklan
okulun
olanaklanna
göre
belirledikleri,
deneysel
çalışmalann
artması,
öğretmenlerin
laboratuvarlan
bir
öğrenme
ortamı
haline
getinneleri
için
motive
edilmesinin
yanı
sıra
sınıflardaki
öğrenci
sayısının
azaltılmasının
ve
biyoloji
programlannın
sadeleştirilmesinin
gerektiği
belirlenmiştir.
ABSTRACT
This
paper
talks
about
to
what
extend
biology
teachers,
working
at
secondary
education
institutions
of
Ministry
of
National
Education,
use
experimental
methods
and
presents
suggestions
and
methods
for
solving
problems
encountered
in
the
adaptation
of
those
experimental
methods.
For
this
aim,
questionnaires
(for
in-service
requirements
of
biology
teachers,
the
teaching
methods
they
use
and
the
type
of
education
they
had)
have
been
prepared.
Those
questionnaires
were
applied
to
422
bi
ology
teachers
chosen
by
stratified
sampling
method
from
7
geographical
areas
in
Turkey
in
2002-2003
academic
year.
In
light
of
the
results,
it
is
determined
that
lecturing
and
question-answer
methods
are
mostly-used
methods.
Demonstration,
project
and
individual
study
methods
are
less
used
whereas
experimental
method
is
not
used
at
alL.
Moerover,
teachers
need
in-service
training
both
for
teaching
methods
and
use
of
experimental
methods.
The
methods
used
by
teachers
are
detennined
according
to
the
conditions
and
circumstances
of
the
school
they
work.
In
addition,
in
order
to
increase
experimental
studies,
teachers
should
be
motivated
to
use
the
laboratories
as
a
teaching
environment.
The
results
also
suggest
that
the
number
of
students
should
be
decreased
and
biology
programs
should be simplified.
ANAHTAR KELİMELER: öğretim yöntemi, deneysel yöntem, biyoloji öğretimi.
KEYWORDS: teaching method, experimental method, biology teaching.
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education