ÖZET
Bu arastırmanın amacı, ilkögretim ikinci kademe ögrencilerinin orantısal akıl yürütmeyi gerektiren oran-orantı
sorularında kullandıkları çözüm stratejilerini ve bu stratejilerin soru türlerine göre nasıl degistigini incelemektir. Bu amaç
dogrultusunda, dört farklı ilkögretim okulunun ikinci kademesinde ögrenim gören toplam 295 kisiye, orantısal akıl yürütme
testi uygulanmıstır. Çalısma sonucunda, ögrencilerin bilinmeyen deger türündeki sorularda en çok içler-dıslar çarpımı
stratejisini; niceliksel karsılastırma soru türünde en çok birim oran stratejisini; niteliksel karsılastırma sorularında
çogunlukla belirli bir strateji kullanmaksızın sadece orantısal akıl yürütebildigine iliskin ipuçları verme ve orantısal olmayan
karsılastırma türündeki sorularda sıklıkla bu soru türü için dogru sonuca ulasmayı saglayan toplamsal stratejisini, ve son
olarak ters orantı türündeki sorularda ters orantı algoritması stratejisini kullandıkları görülmüstür.
ABSTRACT
The purpose of this study is to investigate the solution strategies of elementary school students on items
measuring proportional reasoning skills and to investigate how these strategies are affected by question types. Proportional
reasoning test was administered to 295 elementary school students from four different elementary schools. The results
revealed that the most commonly used strategy for missing value type of questions was cross multiplication algoritm; for
quantitative comparison type of questions was unit rate; for non-proportional type of questions was additive strategy and for
inverse proportion type of question was inverse proportion algorithm. For qualitative comparison type of questions, students
have shown some evidence that they were thinking proportionally but they did not use any specific solution strategy.
ANAHTAR KELİMELER: orantısal akıl yürütme, çözüm stratejileri, ilkögretim ikinci kademe ögrencileri, matematik egitimi
KEYWORDS: proportional reasoning, solution strategies, elementary school students, mathematics education
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education