ÖZET
Bu
çalışmanın
amacı
kavramsal
değişim
metinleri
ile
birlikte
kullanılan
benzeştirmelerin
(analojiler)
10.
sınıf
öğrencilerinin
asit
ve
bazlar
hakkındaki
bilgilerini
ne
şekilde
etkilediğini
araştırmaktadır.
Kavramsal
değişim
yaklaşımı
sadece
eski
yanlış
bilgilerin
değişmesi
değil,
öğrenilen
bilgilerin
uygun
durumlarla
da
bağdaştınlması
olduğu
için
öğretim
ve
kavramsal
değişim
metinleri
buna
göre
hazırlanmış
ve
öğrencilerin
analojik
düşünme
becerisinin
geliştirilmesine
önem
verilmiştir.
Çalışmanın
sonuçlanndan
elde
edilen
bilgiler
kavramsal
değişim
yaklaşımı
baz
alınarak
deney
grubunda
uygulanan
öğretim
yönteminin,
kontrol
grubu
öğrencilerine
uygulanan
geleneksel
öğretim
yöntemine
göre
öğrencilerin
performasını
arttırmada
daha
etkili
olduğunu
göstermektedir.
Öğretim
sırasında
analojik
düşünme
becerisinin
geliştirilmesine
ve
kavramsal
değişim
metni
kullanmaya
önem
verilmesi
asitler
ve
bazlar
konusunda
olduğu
gibi
öğrencilerin
yanlış
anladıklan
durumlan
doğru
anlamalannda
etkili
bir
yöntem
olabilir.
ABSTRACT
This
study
explores
changes
of
the
tenth-grade
students'
conceptions
about
acids
and
bases
by
using
conceptual
change
text
oriented
instruction
accompanied
with
analogies.
Since
conceptual
change
is
viewed
not
only
as
a
process
of
replacement
of
old
concepts
but
also
a
process
of
learning
to
relate
ideas
to
appropriate
contexts,
the
instruction
and
conceptual
change
text
were
designed
to
convince
the
students
that
some
situations
which
they
understand
are
actually
analogous
to
other
situations
which
they
misunderstand.
The
results
of
the
study
showed
that
students
in
the
experimental
group
taking
conceptual
change
oriented
instruction
performed
much
better
than
the
students
in
the
control
group
taking
traditional
instruction.
Thus,
one
could
deduce
that
establishing
analogical
thinking
during
the
course
of
instruction
together
with
a
conceptual
change
text
could
be
a
powerful
tool
for
generating
an
understanding
of
unknown
and
misunderstood
situations
as
in
the
case
of
acids
and
bases
concept.
ANAHTAR KELİMELER: kavramsal değişim, kavramsal değişim metinleri, analoji, asitler ve bazlar
KEYWORDS: conceptual change, conceptual change text, analogy, acids and bases
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education