ÖZET
Bu
araştırma
kavram
değişimi
yöntemine
dayalı
öğretimin,
yedinci
sınıf
öğrencilerinin
ısı
ve
sıcaklık
konulanndaki
kavramları
öğrenmeleri
ve
fen
bilgisi
dersine
karşı
tutumlannı
incelemek
üzere
yapılmıştır.
Isı
ve
sıcaklık
konulan
ile
ilgili
"yanlış
kavramlar"ı
araştırmak
üzere
ısı
ve
sıcaklık
kavramlan
testi
(ISKT)
kullanılmıştır.
Araştırmanın
örneklemini,
aynı
öğretmenin
iki
ayn
yedinci
sınıfındaki
toplam
74
öğrenci
oluşturmaktadır.
Gruplardan
birisi
rastgele
deney
grubu
(38
öğrenci),
diğeri
ise
kontrol
grubu
(36
öğrenci)
olarak
atanmıştır.
Deney
ve
kontrol
gruplan
arasındaki
tek
fark,
deney
grubundaki
öğrencilere
laboratuvar
saatlerinde
kavram
değişim
yönteminin
uygulanmasıdır.
Öğretimden
önce
her
iki
gruba
ısı
ve
sıcaklık
konusundaki
kavramları
anlama
düzeylerinin
tespiti
için
ISKT,
fen
bilgisi
dersine
karşı
tutumlannı
ölçmek
için
ise
fen
bilgisi
dersine
karşı
tutum
ölçeği
kullanılmıştır.
Aynı
testler
öğretim
süresinin
bitiminde
son
testler
olarak
uygulanmıştır.
Bu
testler
üzerinde
yapılan
ANOV
A
istatistiği,
deney
grubundaki
öğrencilerin
ISKT'den
aldıklan
puanlar
ile
kontrol
grubundaki
öğrencilerin
puanlan
arasında,
deney
grubunun
lehine,
anlamlı
bir
fark
olduğunu
göstermiştir.
Araştırmadaki
öğretim
yöntemlerinin,
öğrencilerin
fen
bilgisi
dersine
karşı
tutumlannı
değiştirmesinde
etkisi
olmadığı
ortaya
çıkmıştır.
ABSTRACT
The
present
study
was
conducted
to
identify
the
effect
between
conceptual
change
instructian
and
traditional
science
instruction
on
seventh
grade
students'
understanding
of
heat
and
temperature
concepts.
Based
on
related
literature,
Heat
and
Temperature
Concepts
Test
was
develaped.
The
subjects
were
74
seventh
grade
students
in
two
classes
of
the
same
teacher.
One
of
the
group
s
(38
students)
was
randamly
assigned
as
experimental
and
the
other
group
(36
students)
as
control
group.
Both
group
s
received
identical
instruction
except
the
experimenta!
group
received
conceptual
change
conditions
while
doing
experiments.
Prior
to
instructian,
students
in
both
groups
were
pre-tested
in
order
to
determine
their
initial
understanding
of
heat
and
temperature
at
the
beginning
of
instruction.
The
same
tests
were
applied
as
posttest
af
ter
the
instructian.
Independent
samples
t-test
showed
that
there
were
no
statistical
significant
difference
between
mean
scores
of
students'
attİtudes
toward
science
and
their
understanding
of
heat
and
temperature
concepts.
ANOV
A
results
showed
that
mean
scores
on
heat
and
temperature
test
of
students
in
experimental
group
were,
statistically,
significantly
higher
than
those
of
the
control
group.
Results
indicated
that
the
two
modes
of
instruction
produce
similar
positive
attitudes
toward
science.
ANAHTAR KELİMELER: Yanlış kavram, kavram değiştirme yöntemi, ısı, sıcaklık
KEYWORDS: Misconception, conceptual change, attitude, heat, temperature, physics education
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education