ÖZET
Bu çalısma, 6, 8 ve 11 inci sınıflarda egitim gören ögrencilerin havadaki su buharının yogunlasmasıyla ilgili kavram
yanılgılarını incelemektedir. Çalısmaya 300 ögrenci katılmıstır. Ögrencilerin yogunlasma konusundaki kavram yanılgılarını
ölçmek için iki açık uçlu soru sorulmustur. Yazılı yanıtların yanısıra, yasları 12 ile 18 arasında degisen 10 ögrenciyle de
mülakat yapılmıstır. Sonuçların açıklanmasında, dogru yanıtlar, yarı dogru yanıtlar ve yanlıs yanıtların toplandıgı üç ana
kategori grupları kullanılmıstır. Hem yazılı yanıtların hem de mülakatların analizi, birçok ögrencinin havadaki su buharının
yogunlasmasını anlamada zorluk çektiklerini ortaya çıkarmıstır. Bu çalısmanın sonuçları, yogunlasma konusunu ögretmek
için uygun olan ögretme tekniklerini belirlemek yönünden önemlidir.
ABSTRACT
This study describes 6, 8 and 11 year–old pupils’ views about the condensation of water vapour in air. 300
Turkish students were the participants in this research. Two open-ended questions were asked to understand pupils'
understanding about condensation. As well as these written responses, 10 students of various year groups were interviewed.
Three main categories such as correct answers, partially correct answers and incorrect answers were used in the description of
results. The analysis of both written responses and interviews showed that most of the pupils had difficulties with the
understanding of condensation of water vapour in air. The findings of this study are important to design appropriate teaching
strategies in order to teach condensation concept in schools.
ANAHTAR KELİMELER: yogunlasma, kavram yanılgısı, kimya egitimi
KEYWORDS: condensation, misconceptions, chemistry education
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education