ÖZET
Bu çalısmada iki sorunun cevabı arastırılmıstır. 1) Fen bilgisi ögretmenligi ana bilim dalı birinci sınıfta okuyan
ögrenciler elektrik devreleri konusunda hangi kavram yanılgılarına ve kavramları anlama sürecinde ne tür güçlüklere
sahiptirler? 2) Elektrik devreleri konusundaki kavram yanılgılarının ve kavramsal anlama düzeyindeki güçlüklerin
giderilmesinde ögrenme evreleri yaklasımının etkileri nelerdir? Çalısmaya iki subeye kayıtlı 76 ögrenci katılmıstır. Subeler
rastgele Deney ve Kontrol grubu olarak ikiye ayrılmıstır. Elektrik devreleri konusundaki kavram bilgisini ölçmek için
gelistirilen ‘Elektrik Devreleri Kavram Testi’ (EDKT) gruplara ön test olarak uygulanmıstır. Devreler konusunu ögretmek
için deney grubunda (n1= 38) ögrenme evreleri metodu kullanılırken kontrol grubunda ise (n2= 38) geleneksel ögretim
metodu kullanılmıstır. Son olarak EDKT gruplara son test olarak tekrar uygulanmıstır. Ön test sonuçlarının analizi
ögrencilerin elektrik devreleri konusunda üç kavram yanılgısına ve devrelerinin fiziksel yönlerini anlama düzeyinde de üç
probleme sahip olduklarını göstermistir. Son test puanlarının varyans analizi ögrenme evreleri metodunun ‘güç kaynagını
sabit akım kaynagı olarak algılama’ yanılgısını gidermede geleneksel ögretim modeline göre daha etkili oldugunu fakat
‘bölgesel düsünme’ ve ‘paylasılan akım’ yanılgılarını gidermede etkisiz kaldıgını göstermistir. Sonuçlarının analizi ögrenme
evreleri modelinin elektrik devrelerinin fiziksel yönlerini anlama düzeyinde ögrencilerin karsılastıkları güçlüklerin tamamını
gidermede geleneksel ögretim modeline göre daha etkili oldugunu göstermistir.
ABSTRACT
The questions for considerations were as follows. 1) What kinds of misconceptions and conceptual
difficulties freshman science teaching major have related to the circuits? 2) What were the effects of learning cycle method
on removing these misconceptions and conceptual difficulties? Participants were 76 students from two intact classes.
Students who registered two sections were randomly assigned into one of the two treatment groups; one group completed a
circuit unit with learning cycle method called experimental group (n1= 38), while the other completed a circuit unit with
traditional method called control group (n2=38). After the groups were formed, students in both groups were administered a
test called ‘Determining and Interpreting Resistive Electric Circuit Test’ (DIRECT) to measure students’ pre conceptual
understanding of electric circuits. Then students in the both groups completed an instruction designed for the groups.
Finally, all students were administered the DIRECT again as a posttest. Analyses of pretest results showed that students have
three misconceptions regarding electric circuits and three difficulties on understanding of physical aspects of electric circuits.
ANOVA results of posttest scores revealed that the learning cycle method was more effective to remove a misconception
called ‘the battery is a source of constant current’ when compared to the traditional method, but not for the others called
‘local reasoning’ and ‘sharing current’. Results also showed that the learning cycle method was effective to overcome all of
the students’ difficulties on understanding of physical aspects of electric circuits when compared to the traditional method.
ANAHTAR KELİMELER: elektrik devreleri, kavram yanılgıları, ögrenme evreleri
KEYWORDS: electric circuits, misconceptions, learning cycle method
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education