ÖZET
ngiliz Dili Egitimi (DE) arastırmalarındaki güncel çalısmalar ögretim malzemelerinin ve tüm egitim- ögretim
pratiklerinin kültürel, toplumsal ve psikolojik özellik ve etkilerinin farklı bakıs açılarından incelenmesini de gerektirmektedir
(Kramsch 2000). Yas, toplumsal sınıf ve cinsiyet gibi kavramların ders kitaplarında kavramsal ve imgesel olarak nasıl
gösterildigi ve bu gösterimlerin ögrencilerin algılama ve dünya görüslerindeki etkileri hemen bütün egitim dallarında
çalısılmıstır. Bu elestirel arastırmada da DE ders kitaplarında kullanılmakta olan görsel imgeler yas, toplumsal sınıf ve
cinsiyet açılarından kültürel ve toplumsal anlamlarıyla incelenmistir. Ders kitapları incelemelerinde sıklıkla basvurulan
Cunningsworth’ün (1995) yas, toplumsal sınıf ve cinsiyeti arastırırken kullandıgı bakıs açısından yararlanılmıstır. Çalısmada
görsel malzemelerde görülen bireylerin yas, toplumsal sınıf ve cinsiyetlerini toplumsal adaletsizlik ve esitsizlikleri de
göstermek hedeflenmistir. Elde edilen bulgularda da toplumsal çarpıtmalar ve dengesizlikler ders kitaplarındaki görsel
materyallerde nicelik ve nitelik olarak görülmüstür.
ABSTRACT
Recent trends in English Language Teaching (ELT) research necessitates the study of coursebooks and
instructional materials from various perspectives including but not limited to their cultural, social, and psychological qualities
and effects (Kramsch 2000). Age, social class, and gender, as represented in coursebooks are studied because teachers and
students are exposed to many words and images effecting their knowledge, perceptions and world views. In this critical
research study, visual materials in two ELT coursebooks are studied by using the insight and perspective derived from
Cunningsworth (1995) who had previously examined how age, social class, and gender were represented in ELT
coursebooks. It is believed that by focusing on how characters are depicted, possible injustice and imbalance these visual
materials may transmit and strengthen stereotypical thinking in students’ mindsets will be articulated, verbalized, and
eventually solutions will be suggested. Findings revealed that many social imbalances were detectable in these visual
materials both quantitatively and qualitatively.
ANAHTAR KELİMELER: elestirel, görsel, araç, malzeme, fotograf, tasvir, ders kitabı, İDE, cinsiyet, yas, toplumsal sınıf.
KEYWORDS: critical, visual, tool, photographs, images, representation, coursebook, ELT, gender, age, social class.
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education