ÖZET
Bu çalısmada orta ögretim kurumlarında daha etkili bir biyoloji ögretimi için biyoloji ögretmenlerinin beklentilerinin
neler oldugunun belirlenmesi amaçlanmıstır. Ögretmenlerin biyoloji ögretim programına, meslektaslarına, okul
yöneticilerine, hizmet öncesi ve hizmet içi egitime ve ders kitaplarına iliskin görüs ve beklentilerinin belirlenmesi amacıyla
bir anket hazırlanmıs ve 14 ilde görevli 369 biyoloji ögretmenine uygulanmıstır. Degerlendirmeler sonucu ögretmenlerin
biyoloji ögretim programının hedef ve içerik yönünden gözden geçirilerek güncellestirilmesini ve ders saatlerinin yeniden
düzenlenmesini istedikleri tespit edilmistir. Programın uygulanısında karsılasılan problemler içinde okulun fiziki kosullarının
yetersizliginin ön sırada yer aldıgı, bunu ögrencilerin ilkögretimden yetersiz bilgiye sahip olarak gelmelerinin, ögrencilerin
biyoloji dersine karsı olumsuz tutumlarının ve ögrenci seçme sınavının olumsuz etkisinin izledigi saptanmıstır.
Ögretmenlerin okul yöneticilerinden okulun fiziki sartlarını iyilestirmelerini, zümre toplantılarına katılmalarını ve alınan
kararların uygulanısını denetlemelerini istedikleri, biyoloji ve egitim ögretim alanı dısında bilgisayar ve yabancı dile iliskin
hizmet içi egitime ihtiyaç duydukları ve ders kitaplarının içerik, islenis özellikleri ve ögretime yardımcı unsurlar açısında
tekrar gözden geçirilmesini istedikleri tespit edilmistir.
ABSTRACT
The aim of this study is to determine the expectations of biology teachers for a more efficient biology
instruction. In order to reach this goal, a questionnaire was prepared to understand the opinion of biology teachers regarding
the education program, their colleagues and school directors, teacher training services, in-service trainings, and textbooks.
This questionnaire was applied to 369 biology teachers from 14 different cities of Turkey. The findings indicated that
teachers expected that curriculum of biology education is to be updated and class hours are to be rearranged. The findings
also indicated that the poor physical conditions of schools, insufficient background knowledge of students, negative attitudes
of students, and negative effects of university entrance exams are among the problems in implementing the curriculum. In
general, it is observed that biology teachers have good relations with each other and with school administration; they need inservice
training regarding biology education, education in general, computers and foreign language; and they believe that
textbooks should be scrutinized regarding their content and presentation.
ANAHTAR KELİMELER: ögretmen beklentileri, biyoloji ögretim programı, hizmet öncesi ve hizmet içi egitim, ders kitapları
KEYWORDS: biology teachers, instructional program, pre-service training and in-service training, textbooks.
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education