ÖZET
Matematik
ögretiminin
en
önemli
sorunlarının
başında
temel
kavramların
ögrenilmesi
ve
ögretilmesi
gelmektedir.
Bundan
dolayı
ögretmenlerin,
anlaşılması
ve
ögrenilmesi
zor
olan
kavramları
ögrencilere
daha
özenli
bir
biçimde
kavratmala-
n
gerekmektedir.
Bu
kavramlardan
biride
degişken
kavramıdır.
Buna
ragmen,
de~işken
kavramı
ögrenciler
tarafından
genel-
de
soyut,
yaşamla
ilgisi
olmayan
bir
kavram
olarak
görülmekte
bu
durum
ise
bu
kavrama
karşı
olumsuz
tutumların
gelişmesi-
ni
ve
genel
bir
başarısızlık
sonucunu
dogurmaktadır.
Bu
problemin
en
önemli
sebeplerinden
biriside;
degişken
kavramının
gös-
teriminde
kullanılan
harf
sembollerinin,
farklı
kullanımlarından
kaynaklanmaktadır.
çünkü
bulundugu
matematiksel
içerige
ve
bu
içerikte
yüklendigi
göreve
göre,
degişken
kavramının
tanımında
da
degişiklikler
olabilmektedir.
Bu
çalışmanın
amacı;
degişken
kavramındaki
ögrencilerin
ögrenme
güçlüklerinin
ve
hatalarının
tespit
edilmesidir.
Bu
çalışmanın
örneklemini,
Ata-
türk
Üniversitesi
Agn
Egitim
Fakültesi
İlkögretim
Fen
Bilgisi
Ögretmenligi
Anabilim
Dalında
70
ikinci
sınıf
ögrencisi
oluş-
turmaktadır.
Ögrencilerin
kagıtlarının
incelenmesinden
ve
yapılan
mülakatlardan
elde
edilen
sonuçlar,
ögrencilerin
degişken
kavramının
farklı
kullanımları
hakkında
yetersiz
ve
eksik
kavrayışa
sahip
olduklarını
göstermiştir.
ABSTRACT
Leaning
and
teaching
of
basic
concepts
has
become
the
most
important
problems
ofteaching
mathematics.
The-
refore
it
is
necessary
for
teachers
to
have
the
students
to
comprehend
more
elaborately
the
subjects
having
difficult
to
unders-
tand
and
leam.
One
of
these
concepts
is
variable
concept.
In
spite
of
this,
the
concept
of
variable
is
generally
considered
as
being
abstract,
irrelevance
to
the
daily
life
by
the
students
and
this
causes
to
a
negative
attitude
in
response
to
this
concept
and
generally
a
failure
among
them.
One
of
the
most
important
reason
of
this
problem
is
originated
from
different
usage
of
literal
symbols
used
in
the
representation
of
concept
of
variable.
Because,
the
definition
of
the
concept
of
variable
may
change
ac-
cording
to
the
mathematical
context
and
its
function
in
that
context.
The
aim
ofthis
study
is
to
establish
the
students'
leaming
difficuJties
and
their
errors
in
the
concept
of
variable.
The
samples
of
this
research
consist
of
totally
70
students
from
Ataturk
University
Agri
Education
Faculty,
Primary
Science
Teaching
Department.
According
to
the
results
obtained
from
the
exam
papers
of
the
students
and
the
interviews
showed
that
these
students
have
inadequate
and
lack
information
about
usage
of
dif-
fcrent
literal
symbols
in
the
concept
of
variable.
ANAHTAR KELİMELER: Degişken kavramı, harf sembolleri, ögrenme güçlügü, harfler
KEYWORDS: Concep! of variable, literal symbol,learning difficulties, errors
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education