ÖZET
Milli
E~itim
Bakanlı~ı
E~itimi
Araştınna
ve
Geliştinne
Dairesi
BaşkanJı~1
destewyle
ülke
genelinde
biyoloji
ö~ret-
menlerinin
hizmetiçi
deneyim
ve
ihtiyaçlarının
belirlenmesi
amacıyla
gerçekleştirilen
kapsamlı
araştınna
dahilinde
bu
çalış-
mada
özel/vakıf
okulları,
genel
ve
Anadolu
liselerinde
çalışan
ö~etmenlerin
çalıştıkları
okulların
koşul
ve
olanaklarının,
okul
yöneticilerinin
tutum
ve
yaklaşımlarının
ö~etmenlerin
mesleki
gelişimleri
üzerindeki
etkileri
araştınlmış,
farklı
türde
okullar-
da
çalışan
ö~retmenlerin
mesleki
gelişim
deneyim
ve
ihtiyaçları
arasındaki
farklılıklar
sorgulanmıştır.
Çalışmaya
yön
veren
araştınna
sorularını
yanıtlamak
amacıyla
geliştirilen
anket
seçkisiz
tabaka
ve
küme
örnekleme
yöntemleri
kuııanılarak
yedi
co~afi
bölge
ve
17
ilde
özel/vakıf
okuııarı,
genel
ve
Anadolu
liselerinde
çalışan
338
biyoloji
ö~retmenine
uygulanmıştır.
Araş-
tınna
sonuçları
çalışmaya
katılan
ö~etmenlerin
mesleki
gelişim
deneyim
ve
ihtiyaçları
arasında
okul
düzeyinde
farklılıklar
bulundu~na
işaret
etmektedir.
Araştırmacı
farklı
türde
okularda
Çalışan
öVetmenlerin
mesleki
gelişimleriyle
ilgili
ihtiyaçIa-
nnın
karşılanması
amacıyla
yeni
bir
yapılanmaya
yönelinmesini
önennektedir.
ABSTRACT
As
a
part
of
the
research
conducted
to
identify
the
inservice
training
needs
and
experiences
ofbiology
teachers
working
across
the
country,
the
role
of
working
conditions
provided
in
the
school
s
and
the
role
of
school
principals
in
the
te-
achers'
professional
development
was
investigated
in
this
study.
Supported
by
the
Ministry
of
National
Education
Educational
Research
and
Development
Directorate,
differences
between
professional
development
needs
and
experiences
of
teachers
wor-
king
in
privatelfoundation,
public
and
Anatolian
high
school
s
were
also
explored
in
this
study.
In
order
to
answer
the
research
questions
guiding
the
study
stratified
random
and
cluster
random
sampling
strategies
were
followed
and
a
survey
questionna-
ire
was
applied
to
338
biology
teachers
working
in
public,
Anatolian
and
privatelfoundation
schools
of
17
cities
in
seven
ge-
ographical
regions.
Results
revealed
differences
between
participant
teacbers'
professional
development
needs
and
experien-
ces.
Researcher
suggests
a
new
constitution
to
meet
the
professional
development
needs
of
teachers
working
in
different
types
of
schools.
ANAHTAR KELİMELER: Mesleki gelişim, genellise, Anadolu lisesi, özel/vakıf okulu
KEYWORDS: professional development, public school, Anatolian high school, privatelfoundation school
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education