ÖZET
Bu
araştırmada
orta
ögretim
biyoloji
ögretmenlerinin
araç-gereç
kullanımına
yönelik
tutumları
belirlenmeye
çalışıl-
mıştır.
Araştırma
tarama
modelindedir
ve
çalışma
grubunu
2002-2003
egitim-ögretim
yılında
Türkiye
genelinde
Milli
Egitim
Bakanhgına
baglı
orta
ögretim
kurumlarında
görev
yapan
9361
biyoloji
ögretmeni
arasından
seçilen
369
biyoloji
öpetmeni
oluşturmaktadır.
Araştırma
verilerini
toplamak
için
30
maddelik
araç-gereç
kullanmaya
yönelik
ön
deneme
ölçegi,
Ankara'da
görev
yapan
99
biyoloji
ögretmenine
uygulanmıştır.
Faktör
ana1izi
yapılarak
birinci
boyutta
faktör
yük1eri
en
az
0.3
olan
mad-
deler
seçilmiş
ve
28
maddelik
nihai
tutum
ölçegi
geliştirilmiştir.
Ölçegin
güvenirligi
Cronbach
a
ile
hesaplanmış
ve
güvenir-
lik
katsayısı
0.86
olarak
belirlenmiştir.
Aynca
ögretmenlerin
araç-gereç
kullanımına
yönelik
tutumlarımn
öpetmen1erln
degi-
şik
özelliklerine
göre
farklılık
gösterip
göstermedigini
belirlemek
amacıyla
anket
geliştirilerek
uygulanmıştır.
Araştırma
sonu-
cunda,
biyoloji
ögretmenlerinin
araç-gereç
kullanımına
yönelik
tutumlarının
olumlu
oldugu
ve
cinsiyet,
mesleki
kıdem,
me-
zun
oldukları
okul,
egitim
sırasında
konu
ile
a1dıklarl
dersler
ve
konu
ile
ilgili
katıldıkları
hizmet
içi
egitim
kursları
gibi
de-
ğişkenler
açısından
farklılık
göstermedigi
belirlenmiştir.
ABSTRACT
The
aim
of
this
study
is
to
determine
attitudes
of
biology
teachers
towards
material
use
in
class
activities.
The
reasearch
is
planned
as
a
survey.
The
study
group
of
research
consists
of
369
biology
teachers
chosen
from
different
areas
of
Turkeyamong
9361
biology
teachers
by
stratified
sampling
method
working
under
Ministry
of
National
Education
in
2002-
2003
education
year.
For
data
collection,
a
pre-trial
scale
consisting
of
30
items
regarding
the
use
of
materla1
had
been
appli-
ed
on
99
bi
ology
teachers
working
in
Ankara.
Following
the
Faktor
ana1ysis
,
items
wbose
agent
weight
in
the
[ırst
dimen-
sion
are
at
least
0.3
were
chosen
and
a
fina1
attitude
sca1e
with
28
items
was
developed.
The
reliability
of
the
sca1e
was
esti-
mated
by
using
Cronbach
a
and
the
reliability
coefficient
was
determined
as
0.86.
Besides,
a
questionneire
was
developed
and
applied
in
order
to
determine
whether
the
attitudes
of
teachers
towards
materia1
use
change
according
to
different
charac-
teristies
of
teachers.
ANAHTAR KELİMELER: öğretmen tutumları, eğitim araç-gereçleri, biyoloji öğretimi
KEYWORDS: teacher attitute, instructional tool, biology teaching
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education