ÖZET
Bu
araştırmada
öğretmen
adaylarının
demokratik
tutum
düzeylerinin;
nevrotik
eğilimlere,
kendini
gerçekleştinne
dü-
zeyine
ve
sosyal
ilişkilerde
yeterlik
düzeyine
göre
değişip
değişmediği
incelenmiştir.
Araştınnada
aynca;
bir
sivil
toplum
ör-
gütünün
siyasal
-
kültürel
etkinliklerine
katılma
durumu,
cinsiyet
ve
sınıf
düzeyi
gibi
değişkenlere
göre,
öğretmen
adaylannın
Demokratik
Tutum
Ölçeği
puanlan
arasında
anlamlı
farklılıklann
bulunup
bulunmadığı
da
test
edilmiştir.
ömeklem
toplam
723
öğrenciden
oluşmaktadır.
Verilerin
toplanması
amacıyla
Gözütok
(1995)
tarafından
geliştirilen
"Demokratik
Tutum
Öl-
çeği"
ve
Özgüven
(1992)
tarafından
geliştirilen
"Hacettepe
Kişilik
Envanteri"
ve
aynca
"Kişisel
Bilgi
Fonnu"
kullanılmıştır.
Verilerin
analizinde
ise
Tek
Yönlü
Varyans
Analizi,
t
-testi
ve
LSD
tekniklerinden
yararlanılmıştır.
Araştırmada
elde
edilen
bulgular;
demokratik
tutum
düzeyi
düştükçe
nevrotik
eğilimlerin
arttığını,
kendini
gerçekleştinne
düzeyinin
ve
sosyal
ilişkilerde
yeterlik
düzeyinin
ise
düştüğünü
göstennektedir.
Araştınnada
aynca
bir
sivil
toplum
örgütünün
siyasal
kültürel
etkinliklerine
katılan
öğrencilerin
Demokratik
Tutum
Ölçeği
puanlarının
katılmayanlara
göre,
dördüncü
sını-
fa
devam
eden
öğrencilerin
Demokratik
Tutum
Ölçeği
puanlannın
1.
sınıfa
devam
eden
öğrencilere
göre
anlamlı
düzeyde
yük-
sek
olduğu,
kız
ve
erkek
öğrencilerin
demokratik
tutum
düzeyleri
arasında
ise
anlamlı
bir
farklılığın
bulunmadığı
saptanmış-
tır.
ABSTRACT
The
study
examined
relationships
among
democratic
attitude
levels,
neurotic
symptoms,
self
-
actualization
le-
vel
and
self
-
efficacy
in
social
relations
in
students
of
Faculty
of
Education.
Also
this
study
examined
relationships
among
gender.
closs,
participate
to
socio
-
eultural
activities
and
Democratic
Attitude
Scale.
723
university
students
participated
in
this
study.
The
data
were
obtained
by
"Democratic
Attitudc
Scale"which
was
developed
by
Gözütok
(1995)
and
"Hacettepe
Personality
Inventory"
which
was
developed
by
Özgüven
(1992).
The
data
were
analyzed
by
ANOV
A,
t
-
test
and
LSD
tech-
niques.
The
results
were
as
follow:
Students
with
low
democratic
attitude
level
have
high
scores
on
"Neurotic
Tendeney
Subsca-
ies"
than
other
students.
Neurotic
tendency
was
diminish
when
the
democratic
attitude
level
was
rising.
Students
with
low
de-
mocratic
attitude
level
have
low
scores
on
"self
-
actualization
subscales"
than
other
students
when
the
democratic
attitude
le-
vel
Vas
rising
scores
on
the
"self
-
actualization
levels
subscales"
was
also
higher.
Students
with
low
democratic
attitude
le-
ve]
have
low
scores
on
"social
relations
subscales"
than
other
students
when
the
democratic
attitude
level
was
rising
"social
relations
subscales"
scores
were
also
rising.
Gender
differences
were
not
found
in
tenns
of
democratic
attitude
level.
Democ-
ratic
attitude
level
of
students
who
participate
in
any
socio
-
cultural
activities
were
higher
than
other
students
who
were
ne-
ver
participate
to
any
socio
-
cultural
activities.
The
fourth
year
students'
democratic
attitude
level
were
higher
than
the
first
year
students'
democratic
attitude
level.
ANAHTAR KELİMELER: Demokratik Tutum, Nevrotik Eğilim, Kendini Gerçekleştirme, Sosyal İlişki, Sivil Toplum Örgütü, Öğretmen Adayı
KEYWORDS: Democratic Attitude, Neurotic Tendency, Self - Actualization, Social Relations, Prospective - Teacher
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education