ÖZET
Bu
araştırma,
lise
ögrencilerinin
"Elektrik
Akımı"
konusunda
sahip
oldukları
kavram
yanılgılarını
kavram
haritaları
yardımıyla
tespit
etmek
amacıyla
yapılmıştır.
Çalışma,
2003-2004
ögretim
yılı
bahar
döneminde
Ankara'nın
8
farklı
ooaög-
retim
okulunda
ögrenim
gören
244
(119
kız-125
erkek)
lise
2.
sınıf
ögrencisinin
katılımıyla
gerçekleştirilmiştir.
Araştırmanın
pilot
çalışması,
30
kişilik
bir
sınıfta
yapılmıştır.
Araştırmada
ilk
olarak
ögrencileri
kavram
haritaları
hakkında
bilgilendirmek
amacıyla
bir
ders
saati
kavram
haritalarıyla
ilgili
bir
etkinlik
uygulanmıştır.
Daha
sonra
"Elektrik
Akımı"
konusu
ile
ilgili
ola-
rak
26
kavram
verilerek
ögrencilerden
kavram
haritalarını
oluşturmaları
istenmiştir.
Ögrencilerin
kavram
yanılgıları,
yapmış
oldukları
kavram
haritalarının
betimsel
istatistik
yöntemleri
ile
incelenmesiyle
tespit
edilmiştir.
Ayrıca,
araştırma
sonuçlarını
desteklemek
amacıyla
her
sınıfın
%20'si
ile
yarı
yapılandırılmış
ögrenci
görüşmeleri
yapılmıştır.
Araştırma
sonucunda
ögren-
cilerin
"Elektrik
Akımı"
konusunda;
akım,
direnç,
potansiyel
fark,
elektrik,
üreteç/emk
kaynagı
ve
elektrik
enerjisi
kavramla-
rı
ile
ilgili
kavram
yanılgılarına
sahip
oldukları
belirlenmiştir.
ABSTRACT
This
research
has
been
done
to
identify
high
school
students'
misconceptions
on
"Electric
Current"
by
the
help
of
concept
maps.
The
research
has
been
carried
out
with
the
contribution
of
244
second
year
high
school
students
(119
fema-
le
_
125
male)
from
8
different
school
s
in
Ankara
during
2003-2004
spring
semester.
Lists
of
high
school
s
in
Ankara
for
each
district
ware
formed.
The
pilot
study
of
the
research
was
made
in
a
class
of
30
students.
Initially,
to
inform
the
students
on
concept
maps,
a
class
hour
activity
on
concept
maps
has
been
done.
After
they
have
been
given
26
concepts
about
"Electric
Current"
and
they
have
been
asked
to
form
concept
maps.
In
the
research,
the
concept
maps
that
students
have
done
have
be-
en
investigated
descriptive
statistics,
and
misconceptions
have
been
determincd.
In
addition,
to
support
the
result
of
the
rese-
arch,
semi
structured
student
interviews
have
been
done
with
20%
of
each
class.
At
the
end
of
the
research,
it
has
be
en
clari-
fied
that
about
"Electric
Current",
students
have
misconceptions
of
concepts
like
current,
resistance,
potential
differencc,
elect-
ricity,
generator/emk
source
and
electric
energy.
ANAHTAR KELİMELER: Elektrik akımı, kavram haritası, kavram yanılgısı, fizik egitimi, lise ögrencileri.
KEYWORDS: Electric current, concept map, misconception, physics education, high school students
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education