ÖZET
Bu
çalışma,
çoktan
seçmeli
sorulardan
oluşan
bir
matematik
başarı
testinin,
şans
başarısı
için
düzeltme
formülü
kul-
lanılacağını
işaret
eden
bir
belirlemenin
test
yönergesinde
yer
aldığı
ve
yer
almadığı
koşullarda
uygulandığında,
test
ve
mad-
de
istatistiklerinde
anlamlı
farklılık
meydana
gelip
gelmediğini
saptamayı
amaçlamış
yan
deneysel
bir
araştırmadır.
Araştır-
ma,
2000-2001
öğretim
yılında,
14
sağlık
meslek
lisesinde
öğrenim
gören
452
birinci
sınıf
öğrencisi
ile
yürütülmüştür.
Kulla-
nılan
ölçme
aracı,
beş
seçenekli
40
sorudan
oluşan
ve
araştırmacı
tarafından
geliştirilen
"Lise
1.
Sınıf
Matematik
Başarı
Tes-
ti"dir.
Araştırmadan
elde
edilen
bulgular,
düzeltme
yönergesi
vermenin,
test
puanları
ortalamasını,
geçerliliğini
ve
madde
güç-
lük
indekslerini
etkilemediğini,
bununla
beraber,
KR-20
iç
tutarlılık
güvenilirliğini
ve
madde
ayıncılık
gücü
değerlerini
artır-
dığını
göstermiştir.
Bulgular
ilgili
literatür
ışığında
tartışılmıştır.
ABSTRACT
This
study
is
a
quasi-experimental
research
whieh
aims
to
find
out
if
there
is
a
statistieaııy
signifieant
difference
on
the
test
and
item
statisties
when
a
multiple
choiee
mathematies
achievement
test
applied
with
or
without
a
test
instruction
that
indicate
chance
attenuation
formula
will
be
used.
The
research
has
been
carried
on
452
first
year
students
of
14
vocati-
onal
health
schools.
The
measurement
instrnment
developed
by
the
researcher
whieh
is
constitute
40
five-choice
questions
in
a
mathematies
achievement
test
for
first
year
classes
of
high
schooL.
Findings
point
out
that
giving
formula
scoring
instructi-
on
does
not
influence
mean
test
scores,
test
validity
and
item
difficulty
indiees
but
increases
the
KR-20
internal
consistency
reliability
and
item
discrimination
values.
Findings
were
discussed
in
context
of
related
literature.
ANAHTAR KELİMELER: şans başarısı, tahmin, düzeltme formülü.
KEYWORDS: chance success, guessing, correction formula for guessing.
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education