ÖZET
Bu
araştırmanın
amacı,
ilkö~etim
okullarında
görev
yapan
ö~etmenlerin
okullarının
örgüt
saAtıima
i1işkin
algıları-
nı
farklı
de~işkenler
açısından
incelemektir.
Araştırmanın
örneklemini
Aksaray
ve
Esenköy
hizmetiçi
eAitim
merkezlerinde
kursa
katılan
385
ilkö~retimi
okulu
ö~retmeni
oluşturmaktadır.
Araştırmada
Hoy
ve
Miskel
tarafından
geliştirilen
Örgüt
Sa~-
lı~ı
Ölçe~i
kullanıldı.
Örgüt
Sa~Iı~1
Ölçe~i
araştırmacı
tarafından
Türkçe'ye
uyarlandı
ve
geçerlik
ve
güvenirlik
çalışmaları
yapıldı.
Araştırmada
frekans,
yüzde,
aritmetik
ortalama,
t-testi
ve
varyans
analizi
hesaplandı.
Araştırma
sonuçları
p<.05
düze-
yinde
test
edildi.
Araştırmanın
sonucunda,
ilkö~retim
okullarında
görevli
ö~retmenler,
inisiyatif
yapısı
en
azda
Akademik
öen-
min
gerçekleşti~ini
belirtmektedirler.
Örgüt
sa~Iı~lnın
alt
boyutları
arasındaki
ilişki
incelendi~inde,
orta
düzeyden
üst
düze-
ye
do~ru
bir
ilişkinin
oldu~u
görülmektedir.
En
güçlü
ilişki
initiating
structure
(IS)
ile
consideration
(c)
alt
boyutu
arasında-
dır.
Cinsiyetle
Örgütsel
Bütün1ük,
medeni
durumla
moral,
yaşla
tnsiyatif
Yapısı
ve
Akademik
Önem,
branşla
Kaynak
Deste-
~i,
Akademik
Önem
arasında
anlamlı
bir
ilişki
bulundu.
ABSTRACT
The
aim
of
this
study
is
to
analyse
the
primary
school
teachers'
perception
of
organizational
health
in
terms
of
different
variables.
The
sampling
of
the
study
is
comprised
of
385
primary
school
teachers
who
attended
a
course
in
Aksaray
and
Esenköy
in-service
training
centers.
The
Organizational
Health
Inventory
(OHI-S),
which
was
developed
by
Hayand
Miskel,
was
used
in
the
research.
The
Organizational
Health
Inventory
(OHI-S)
scale
was
adapted
to
Turkish
by
the
author
and
validity
and
reliability
studies
were
conducted.
Fre.:ıuency,
arithmetic
mean,
t-test
and
variance
analysis
were
calculated
in
the
study.
The
research
results
were
tested
at
p<.05
leve!.
The
research
revealed
that
primary
school
teachers
state
that
Ini-
tiating
Structure
(IS)
dimension
is
much
frequently
realized,
while
Academic
Emphasis
(AB)
subdimension
is
less
realized.
When
the
relationship
between
the
subdimensions
of
the
organizational
health
are
analysed,
a
relationship
from
the
middIe
!e-
vel
to
the
upper
is
observed.
The
strongest
relationship
is
observed
between
the
subdimensions
of
initiating
structure
(IS)
and
consideration
(C).
There
was
a
significant
relationship
between
gender
and
Institutional
Integrity
(ll),
marital
status
and
mo-
rale,
age
and
Initiating
Structure
(IS)
and
Academic
Emphasis
(AB),
branch
and
Resource
Support
(RS)
and
Academic
Emp-
hasis
(AE.
ANAHTAR KELİMELER: Örgüt sağlığı, okul, öğretmen, farklı değişkenle
KEYWORDS: Organizational health, school, teacher, different variables
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education