ÖZET
Kimya
ö~reniminin
aynlmaz
bir
parçası
olan
laboratuvarlar
kavramsal
anlamanın,
laboratuvar
becerilerinin
ve
bilim-
sel
düşünme
yetene~inin
gelişti~i
yerlerdir.
Laboratuvardaki
performansı
laboratuvara
yönelik
olumlu
tutumlar
artırabildi~
gi-
bi,
endişe
de
olumsuz
yönde
etkileyebilmektedir.
Bu
nedenle
ö~rencilerin
kimya
laboratuvanna
yönelik
endişelerinin
belir-
lenmesi
önem
kazanmaktadır.
Bu
çalışmanın
amacı,
Bowen
(1999)
tarafından
geliştirilen
Kimya
Laboratuvan
Endişe
Ölçe~i-
ni
Türkçe'ye
uyarlayarak
alt
boyutlanm
bulmaktır.
Bu
ölçek,
kimya
laboratuvar
dersi
alan
516
üniversite
ö~encisine
uygu-
lanmıştır.
Elde
edilen
veriler
faktör
analiz
ile
incelenmiş
ve
laboratuvar
araçlanm
ve
kimyasal
maddeleri
kullanma,
di~er
ö~-
rencilerle
çalışma,
veri
toplama
ve
laboratuvar
zamanı'lı
kullanma
olmak
üzere
dört
boyut
belirlenmiştir.
Sonuçlara
dayana-
rak
ölçe~in
kullanımına
yönelik
öneriler
de
verilmiştir.
ABSTRACT
Chemistry
laboratory
which
is
the
fundamental
part
of
leaming
chemistry
is
the
place
where
conceptual
unders-
tanding,
laboratory
skills,
and
thinking
scientifically
are
developed.
While
positive
attitudes
towards
laboratory
may
increase
the
laboratory
performance,
anxiety
may
decrease
it.
Therefore,
determining
the
students'
chemistry
laboratory
anxieties
be-
comes
important.
The
purpose
of
this
study
is
to
adapt
chemistry
laboratory
anxiety
scale
developed
by
Bowen
(1999)
into
Turkish
and
to
find
the
dimensions
of
the
scale.
The
sc
ale
is
administered
to
5
16
undergraduate
students
taking
chemistry
la-
boratory.
Obtained
data
were
analyzed
and
four
dimensions
were
extracted
as
a
result
of
factor
analysis.
ANAHTAR KELİMELER: Kimya laboratuvan, endişe ölçeği, kimya eğitimi.
KEYWORDS: Chemistry laboratory, anxiety scale, chemistry education.
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education