ÖZET
Bu
araştırmanın
amacı
işbirlikli
kavram
haritalama,
bireysel
kavram
haritalama
ve
geleneksel
ö~retim
yöntemlerinin
ö~rencilerin
Fen
Bilgisi
dersine
yönelik
tutumlan
üzerindeki
etkilerini
incelemektir.
Araştırmada
öntest-sontest
kontrol
grup-
lu
deneysel
araştırma
modeli
kullanılmış,
araştırma
gruplanndan
birisinde
işbirlikli
kavram
haritalama,
birisinde
bireysel
kav-
ram
haritalama,
di~erinde
ise
geleneksel
ö~retim
yapılmıştır.
Araştırmaya
Ege
bölgesinde
bir
İlkö~etim
okulunun
5.
sınıf
dü-
zeyinde
üç
şubesinin
ö~rencileri
(52
kız,
70
erkek)
katılmıştır.
35
saat
süren
denel
işlem
sırasında
Fen
Bilgisi
derslerinde
Ses
ve
Işık
konuları
işlenmiştir.
Uygulama
öncesi
kavram
haritalama
gruplanndaki
ö~renciler
kavram
haritalama
stratejisi
ve
İş-
birlik
ii
Ö~renme
becerileri
konusunda
yetiştirilmiştir.
Araştırma
verileri
Fen
Bilgisi
Dersine
Yönelik
Tutum
Ölçe~i
ile
toplan-
mıştır.
Araştırma
bulgulan
işbirlikli
kavram
haritalamanın
ö~rencilerin
Fen
Bilgisi
dersine
yönelik
tutumlannı
bireysel
kav-
ram
haritalamaya
göre
daha
olumlu
etkiledi~ini,
bireysel
kavram
haritalama
ve
geleneksel
ö~etimin
Fen
Bilgisi
dersine
yö-
nelik
tutum
üzerindeki
etkileri
arasında
önemli
farklılıklar
olmadı~ını
göstermiştir.
ABSTRACT
The
purpose
of
this
research
is
to
study
effects
of
cooperative
and
individual
concept
mapping
and
traditional
teaching
methods
on
students'
attitudes
toward
science.
Pretest-posttest
experimental
design
with
control
group
was
utilized.
One
of
the
experimental
group
s
was
taught
by
cooperative
concept
mapping,
and
the
other
by
individual
concept
mapping.
Traditional
method
was
implemented
in
control
group.
Fifth
graders
(52
female,
70
male)
going
to
an
elementary
school
in
Aegean
district
participated
in
this
research.
"Sound
and
Light"
unit
was
covered
during
35
hour
treatment.
Experimental
gro-
ups
were
provided
with
training
about
concept
mapping
strategy
and
cooperation
skills.
Data
of
the
research
was
collected
by
Scale
for
Attitudes
Towards
Science
Course.
Findings
have
discemed
that
cooperative
concept
mapping
is
more
effective
on
students'
attitudes
toward
science
than
individual
concept
mapping.
Individual
concept
mapping
and
traditional
method
gro-
ups'
attitude
scores
do
not
differ
significantly.
ANAHTAR KELİMELER: işbirlikli öğrenme, kavram haritalarna, tutum
KEYWORDS: cooperative leaming, concept mapping, attitude
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education