ÖZET
Bu
çalışma
matematiğin
önemli
kavramlarından
fonksiyon
kavramımn
çoklu
temsilIerinin
(küme
eşlemesi
diyagramı,
sıralı
ikililer
kümesi,
grafık
ve
cebirsel
formül)
öğrencilerin
zihninde
çağrıştırdığı
kavram
görüntülerini
inceler.
Çoklu
temsil-
Ierin
oluşturduğu
kavram
görüntüleri
oynadıkları
prototip
ve
örneklem
rolleri
açısından
irdelenmiştir.
Çalışmamn
örneklemini
9
lise
3
öğrencisi
oluşturmaktadır.
Bu
9
öğrenci,
114
lise
3
öğrencisine
dağıtılan
anketlerin
sonuçlarına
göre
teorik
örnekleme
yöntemi
ile
seçilmiştir.
Temelolarak
nitel
olan
bu
çal,şmamn
verileri
bu
9
lise
3
öğrencisi
ile
yapılan
yarı-yapılandınlmış
görüşmelerden
elde
edilmiştir.
Görüşmelerde
öğrencilerden
çeşitli
temsilIerin
fonksiyon
olup
olmadığı
hakkında
yüksek
ses-
le
düşünmeleri
istenmiştir.
Görüşmelerin
çözümlemeleri
göstermiştir
ki
küme
eşlemesi
diyagrarnı
prototip
rolü
oynayarak
tanımsal
özelliklere
daha
yakın
kavram
görüntüleri
çağrıştırmıştır.
Grafık
ve
cebirsel
temsilIer
ise
tanımdan
ziyade
özel
örnek-
leri
(örneklem
demetlerini)
çağrıştırmıştır.
ABSTRACT
This
study
investigates
students'
concept
images
evoked
from
multiple
representations
offunctions
such
as
set
correspondence
diagrams,
sets
of
ordered
pairs,
graphs
and
algebraic
expressions.
The
concept
images
evoked
from
multiple
representations
are
examined
in
terms
of
the
roles
representations
play;
as
prototypes
and
exemplars.
The
sample
of
the
study
is
9
students
in
grade
11.
These
9
students
were
selected
among
114
grade
11
students
on
the
basis
ofthe
results
from
the
ques-
tionnaires
using
theoretical
sampling.
This
study
is
mainly
qualitative
and
the
main
data
is
obtained
from
the
semi-structured
interviews
with
the
9
students.
In
these
interviews,
students
were
asked
to
decide
whether
the
given
representations
are
func-
tions
or
not.
The
analysis
of
the
interview
protocols
indicated
that
the
set
correspondence
diagram
played
the
role
of
a
prototy-
pe
and
evoked
concept
images
which
included
the
defıning
properties
of
function.
On
the
other
hand,
graphical
and
algebraic
representations
evoked
exemplar-based
concept
images
rather
than
the
defınition
ANAHTAR KELİMELER: Fonksiyon kavramı, kavram görüntüsü, çoklu temsilIer, prototip, örneklem
KEYWORDS: Function concept, concept image, multiple representations, prototype, exemplar.
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education