ÖZET
Bu çal
ış
mada cinsiyetin ve sosyoekonomik statünün (SES) ilkö
ğ
retim ö
ğ
rencilerinin epistemolojik
inançlar
ı
na olan etkisi incelenmi
ş
tir. Çal
ış
maya 1230 yedinci s
ını
f ö
ğ
rencisi kat
ı
lm
ıştı
r. Veriler, Epistemolojik
İ
nançlar Ölçe
ğ
i (Conley, Pintrich, Vekiri & Harrison, 2004) ile toplanm
ıştı
r. Ölçek Özkan (2008) taraf
ı
ndan
Türkçe’ye uyarlanm
ıştı
r. Sosyoekonomik statünün ve cinsiyetin de
ğiş
kenler üzerindeki etkisi Çoklu Varyans Analizi
(MANOVA) kullan
ı
larak test edilmi
ş
tir. Analiz sonucunda, ö
ğ
rencilerin epistemolojik inançlar
ını
n cinsiyete ve
sosyoekonomik statüye ba
ğlı
olarak de
ğiş
ti
ğ
i saptanm
ıştı
r. Sonuçlar, çal
ış
maya kat
ı
lan k
ı
z ö
ğ
rencilerin Bilginin
Do
ğ
rulanmas
ı
alt boyutunda erkek ö
ğ
rencilere göre daha sofistike inançlara sahip oldu
ğ
unu gösterirken, k
ı
z ve erkek
öğ
rencilerin Bilginin Kayna
ğı
/Kesinli
ğ
i ve Bilginin Geli
ş
mesi alt boyutlar
ı
nda benzer inan
ış
lar
ı
oldu
ğ
unu ortaya
koymu
ş
tur. Sonuçlar ayr
ı
ca, dü
ş
ük SES grubundaki ö
ğ
rencilerle kar
şı
la
ştırı
ld
ığı
nda orta ve yüksek SES gruplar
ı
ndaki
öğ
rencilerin Bilginin Kayna
ğı
/Kesinli
ğ
i alt boyutunda daha sofistike inançlara sahip oldu
ğ
unu göstermektedir
ABSTRACT
he present
study explores the differences in students’ epistemological beliefs by gender
and socio-economic status (SES). The Epistemological Beliefs Questionnaire (Conley, Pintrich, Vekiri, & Harrison,
2004) was adapted and administered to 1230 seventh grade students. The multivariate analysis of variance
(MANOVA) revealed differences in epistemological beliefs among students by gender and SES. While girls had
more sophisticated beliefs in justification of knowledge than boys, girls and boys appeared to be similar in their
beliefs in the Source/Certainty and Development dimensions. According to the results, students having medium and
high SES had more sophisticated beliefs on the Source/Certainty dimensions when compared with low SES group
ANAHTAR KELİMELER: cinsiyet, epistemolojik inançlar, sosyoekonomik statü
KEYWORDS: gender, epistemological beliefs, socio-economic status.
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education