ÖZET
Bu çal
ış
man
ı
n amac
ı
üniversite ö
ğ
rencilerinin kimya dersine yönelik motivasyonlar
ı
ile epistemolojik
inançlar
ı
aras
ı
ndaki ili
ş
kiyi kanonik korelasyon analizi ile incelemektir. Çal
ış
maya toplam 143 üniversite ö
ğ
rencisi
kat
ı
lm
ıştı
r. Veri toplama arac
ı
olarak Ö
ğ
renmede Güdüsel Stratejiler Anketi ve Epistemolojik
İ
nanç Ölçe
ğ
i kullan
ı
lm
ıştı
r.
Çal
ış
mada elde edilen veriler kanonik korelasyon analizi ile incelenmi
ş
tir. Çal
ış
mada, üniversite ö
ğ
rencilerinin kimya dersine
yönelik motivasyonlar
ı
ile epistemolojik inançlar
ını
n ili
ş
kili olup olmad
ığını
ara
ştı
rmak için ili
ş
kisel tarama modeli
kullan
ı
lm
ıştı
r. Çal
ış
ma sonunda elde edilen bulgulara göre ö
ğ
rencilerin epistemolojik inançlar
ı
ile kimya dersine yönelik
motivasyonlar
ı
aras
ı
nda anlaml
ı
bir ili
ş
kinin var oldu
ğ
u belirlenmi
ş
tir. Anlaml
ı
ç
ı
kan ilk ili
ş
ki modelinin korelasyon katsay
ısı
(r = .35) de
ğiş
kenler aras
ı
ndaki varyans
ı
n %12,25' ini aç
ı
klamaktad
ı
r. Çal
ış
ma sonunda, motivasyon de
ğiş
ken kümesindeki
varyans
ı
n % 6,1’inin epistemolojik inanç de
ğiş
kenlerine ili
ş
kin kanonik yükler taraf
ı
ndan ve epistemolojik inanç de
ğiş
ken
kümesindeki varyans
ı
n % 5,4’ ünün motivasyon de
ğiş
kenlerine ili
ş
kin kanonik yükler taraf
ı
ndan aç
ı
kland
ığı
belirlenmi
ş
tir.
ABSTRACT
This study aimed to investigate the relationship between university students’ epistemological beliefs
and motivation toward chemistry course through canonical correlation analysis. A total of 143 university students
participated in the study. Motivated Strategies for Learning Questionnaire and Epistemological Belief Scale were used as
data collection instruments. Canonical correlation analysis was used in the data analysis. In study, correlational survey model
was used for examining the relationship between university students’ epistemological beliefs and motivation. Canonical
correlation analysis demonstrated that there was a significant relationship between university students’ epistemological
beliefs and motivation. The first canonical correlation (r=.35) accounted for a significant amount of the overlapping variance
(12.25%) between the sets of variables. The result of study showed that 6,1% of motivation variation of variable was
epistemological beliefs variable group of subtest explained by canonic variable, 5,4% of epistemological beliefs variable
group of subtest was explained motivation variation of variable by canonic variable.
ANAHTAR KELİMELER: epistemolojik inanç, kimya dersine yönelik motivasyon, kanonik korelasyon analizi
KEYWORDS: epistemological beliefs, motivation toward chemistry course, canonical correlation analysis
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education