ÖZET
Bireylerin yüksek ö
ğ
renim süreçleri yo
ğ
un olarak, gelece
ğ
e ili
ş
kin planlar
ı
n yap
ı
ld
ığı
bir dönemdir. Ço
ğ
u
öğ
renci ö
ğ
renim alanlar
ı
do
ğ
rultusunda hedefler koysa da, baz
ı
lar
ı
farkl
ı
mesleklere yönelmeyi tercih edebilmektedirler. Bu
dü
ş
ünceden hareketle çal
ış
mada; Ortaö
ğ
retim Fen ve Matematik Alanlar E
ğ
itimi Bölümü (OFMA) ve Bilgisayar ve Ö
ğ
retim
Teknolojileri E
ğ
itimi Bölümü’nde (BÖTE) ö
ğ
renim gören ö
ğ
retmen adaylar
ını
n ö
ğ
retmenlik mesle
ğ
ine yönelik tutumlar
ını
n
ve gelece
ğ
e ili
ş
kin planlar
ını
n belirlenmesi amaçlanm
ıştı
r. Bu amaçla ö
ğ
retmen adaylar
ı
na “Ki
ş
isel Bilgi Formu” ve
“Ö
ğ
retmenlik Mesle
ğ
ine Yönelik Tutum Ölçe
ğ
i” uygulanm
ıştı
r. Ki
ş
isel bilgi formunda yer alan maddeler ile ö
ğ
retmen
adaylar
ını
n gelece
ğ
e ili
ş
kin mesleki planlar
ı
ve mesleki kayg
ı
lar
ı
sorgulanm
ıştı
r. Ölçekten elde edilen veriler Tek Yönlü
Anova tekni
ğ
i ile analiz edilmi
ş
tir. Analiz sonuçlar
ı
na göre; ö
ğ
retmen adaylar
ını
n ö
ğ
retmenlik mesle
ğ
ine yönelik
tutumlar
ı
nda, bölüm ve gelece
ğ
e ili
ş
kin mesleki planlar
ı
na göre anlaml
ı
farkl
ılı
klar tespit edilmi
ş
tir. Gelece
ğ
e ili
ş
kin mesleki
plan
ı
“hem mesle
ğ
imi hem de akademik kariyerimi yapmak istiyorum” do
ğ
rultusunda olanlar ö
ğ
retmenlik mesle
ğ
ine yönelik
en yüksek tutuma sahip iken; “ö
ğ
retmenlik yapmay
ı
dü
ş
ünmüyorum” diyenlerin en dü
ş
ük tutuma sahip olduklar
ı
tespit
edilmi
ş
tir
ABSTRACT
Higher Education period of individuals is the time period in which future plans are intensively made.
Although most of the students set targets related to their own study domain, some of them may tend to prefer different
professions. Taking this fact into consideration, this study aims to determine attitudes towards the teaching profession and
future plans of preservice teachers who study at the Department of Secondary Science and Mathematics Education and the
Department of Computer Education and Instructional Technology (CEIT). For this purpose, “Personal Information Form”
and “Attitudes Towards Teaching Profession Scale” has been applied to preservice teachers . Preservice teachers’ future
plans and anxiety about their profession were investigated using the items included in The Personal Information Form. Data
obtained from the scale have been analysed with One Way ANOVA test. According to the results, there is a significant
difference between preservice teachers’ attitudes towards their profession in terms of department and their professional
future plans. Preservice teachers who aim both to work as a teacher and to make academic career have the highest attitude,
on the other hand, those who do not plan to work as teacher have the lowest attitude towards teaching profession
ANAHTAR KELİMELER: öğretmen adayı , öğretmenlik mesleği, tutum
KEYWORDS: prospective teachers, teaching profession,attitude
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education