ÖZET
Bu çal
ış
man
ı
n amac
ı
okulöncesi ve s
ını
f ö
ğ
retmenli
ğ
i ö
ğ
retmen adaylar
ını
n e
ğ
itim programlar
ı
na ili
ş
kin
tutum ve dü
ş
üncelerini, cinsiyet, ö
ğ
retim program
ı
ve s
ını
f de
ğiş
kenlerine ba
ğlı
olarak incelemektir. Bu amaçla likert tipi
maddelerden olu
ş
an bir ölçme arac
ı
ve aç
ı
k uçlu klasik sorulardan olu
ş
an di
ğ
er bir ölçme arac
ı
, Yak
ı
n Do
ğ
u Üniversitesi
okulöncesi ve s
ını
f ö
ğ
retmen adaylar
ı
na uygulanm
ıştı
r. Bu ö
ğ
rencilerin (n=294) 199’u kad
ı
n ve 95 ‘ i ise erkektir. Elde edilen
sonuçlara göre cinsiyet ve takip edilen program de
ğiş
kenleri aç
ısı
ndan bak
ı
ld
ığı
nda ö
ğ
retmen adaylar
ını
n e
ğ
itim programlar
ı
na
ili
ş
kin tutumlar
ı
aras
ı
nda anlaml
ı
bir farkl
ılı
k bulunmam
ıştı
r. S
ını
f ö
ğ
retmen adaylar
ını
n programlara ili
ş
kin tutumlar
ı
pozitif
ve kat
ılı
yorum düzeyinde bulunmu
ş
tur. S
ını
f de
ğiş
kenine göre herhangi anlaml
ı
bir fark olmad
ığı
tespit edilirken, okulöncesi
öğ
retmen adaylar
ını
n birinci s
ını
flar
ı
ile ikinci s
ını
flar
ı
ve birinci s
ını
flar
ı
ile üçüncü s
ını
flar
ı
aras
ı
nda, birinci s
ını
flar
ı
lehine
anlaml
ı
farklar tespit edilmi
ş
tir. Farkl
ı
bir dizi nitel ara
ştı
rma sonucu ise bu çal
ış
mada elde edilmi
ş
ve tart
ışı
lm
ıştı
r.
ABSTRACT
The aim of the present research study is to reveal the thoughts and attitudes of kindergarten and primary
school teacher candidates concerning education programs taking gender, teaching program, classes as variables. For this
purpose a questionary including a likert type questions and an open ended classical questions were applied to prospective
kindergarten and primary school students attending the Education Faculty of Near East University. Of these (n=294) 199 were
girls and 95 were boys. Results showed that teacher candidates showed a positive attitude to the programs (mean score of
3,509, agree). There is no significant difference between pupils’ attitudes to the education programs taking into gender and
programs carried out as independent variables. While there is no significant difference found concerning the classes of
prospective primary school teachers, it is found that there is a significant difference between grade one and grade two and
grade one and grade three concerning kindergarten teacher candidates in favour of the first graders. A variety of qualitative
research results were also found and implications for education were discussed.
ANAHTAR KELİMELER: eğ itim, eğ itim programlar ı , ö ğ retmen adaylar ı
KEYWORDS: Education, Education Programmes, teacher candidates
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education