ÖZET
Bu ara
ştı
rman
ı
n amac
ı
, ilkö
ğ
retim 7. s
ını
f ö
ğ
rencilerinin Seviye Belirleme S
ı
nav
ı
(SBS) 2010 fen ve teknoloji alt test
ba
ş
ar
ı
lar
ı
na etki eden baz
ı
faktörleri ve bunlar
ı
n ba
ş
ar
ıyı
yordama derecelerini incelemektir.
Çal
ış
man
ı
n kapsam
ı
nda ara
ştı
rmac
ı
taraf
ı
ndan haz
ı
rlanan anket, fen ve teknoloji dersine yönelik tutum ve fen ve teknoloji dersindeki
ba
ş
ar
ı
alg
ısı
ölçekleri, Kütahya il merkezindeki 13 okulda ö
ğ
renim gören 411 yedinci s
ını
f ö
ğ
rencisine uygulanm
ıştı
r.
Birinci alt problemde, fen ve teknoloji ba
ş
ar
ısını
yordad
ığı
dü
ş
ünülen de
ğiş
kenlerin frekans ve yüzde da
ğılı
mlar
ı
na bak
ı
lm
ıştı
r.
İ
kinci alt problemde, fen ve teknoloji dersini çal
ış
maya ayr
ı
lan süre, fen ve teknolojiyle ilgili okul d
ışı
bir ö
ğ
retim etkinli
ğ
ine kat
ılı
m,
derse yönelik tutum ve dersteki ba
ş
ar
ı
alg
ısı
de
ğiş
kenlerinin fen ve teknoloji ba
ş
ar
ısını
ne derece yordad
ığı
ara
ştırı
lm
ıştı
r. Elde edilen
sonuçlara göre fen ve teknoloji ba
ş
ar
ısını
n en önemli yorday
ıcısını
n dersi çal
ış
maya ayr
ı
lan süre oldu
ğ
u görülürken, fen ve teknolojiyle
ilgili okul d
ışı
bir ö
ğ
retim etkinli
ğ
ine kat
ı
lan ö
ğ
rencilerin ba
ş
ar
ı
lar
ını
n dü
ş
me e
ğ
iliminde oldu
ğ
u sonucuna ula
şı
lm
ıştı
r.
Üçüncü alt problemde, anketi olu
ş
turan anne-baba e
ğ
itim düzeyi ve ailenin ayl
ı
k geliri de
ğiş
kenlerinin fen ve teknoloji ba
ş
ar
ısını
yordama düzeylerine bak
ı
lm
ıştı
r. Çoklu regresyon analizinden elde edilen sonuçlara göre anne e
ğ
itim düzeyi artt
ı
kça fen ve teknoloji
ba
ş
ar
ısını
n da artt
ığı
gözlemlenmi
ş
tir.
ABSTRACT
The purpose of this study is to assess certain factors acting on the success of elementary 7th grade students in science and
technology subtests of Level Assessment Exam (SBS) 2010 as well as their levels of success regression.
The survey prepared by the researcher within the scope of the study, the scales of, attitude towards science and technology courses and
perception of success in science and technology courses have been applied with 7th grade students studying at 13 schools in the city
center of Kütahya.
For the first sub-problem, the frequency and percentage distribution of the variables have been observed, which are considered to regress
the success in science and technology.
For the second sub-problem, how much the variables, including the time allocated to study science and technology lessons, participation
in an educational activity regarding science and technology out of school, the attitude towards the course and the perception of success in
the course, regress the success in science and technology have been assessed. According to the obtained results, it has been seen that the
most significant regressor of the success in science and technology is the time allocated for study, while it has been concluded that the
success levels of the students, who are involved in an educational activity out of school with respect to the science and technology, tend
to be decreased.
For the third sub-problem, the levels of regression of science and technology success have been observed, of the parent education level
and monthly income of the family, which constitute the survey together. According to the results obtained from the multiple regression
analysis, it has been seen that the success in science and technology increases as the education level of the mothers increases
ANAHTAR KELİMELER: Seviye Belirleme S ı nav ı (SBS), Fen ve Teknoloji Ba ş ar ısı , Çoklu Regresyon Analizi.
KEYWORDS: SBS (Level Determination Exam), Science and Technology Success, Multiple Regression Analysis.
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education