ÖZET
Bu ara
ştı
rman
ı
n amac
ı
, okul psikolojik dan
ış
manlar
ını
n, olumsuz otomatik dü
ş
ünceleri ve stresle ba
ş
aç
ı
kma
stratejileri lisansüstü e
ğ
itim yap
ı
p yapmama durumuna, medeni durumlar
ı
na, meslekte çal
ış
ma süresine, çal
ış
ma ortam
ı
ndan
memnun olup olmamalar
ı
na göre anlaml
ı
bir farkl
ı
la
ş
ma olup olmad
ığını
n incelenmesidir. Ara
ştı
rman
ı
n örneklemini,
İ
zmir il
merkezi ve ilçelerindeki ilkö
ğ
retim ve ortaö
ğ
retim okullar
ı
nda görev yapan 141 okul psikolojik dan
ış
man
ı
olu
ş
turmu
ş
tur.
Ara
ştı
rma verileri, Ki
ş
isel bilgi formu, Stresle Ba
ş
aç
ı
kma Stratejileri Ölçe
ğ
i (SBÖ) ve Geli
ş
tirilmi
ş
Otomatik Dü
ş
ünceler
Ölçe
ğ
i (ODÖ-G) ile elde edilmi
ş
tir. Çal
ış
mada Gruplar aras
ı
nda fark
ı
n olup olmad
ığını
belirlemek için ikili de
ğiş
kenler için
“t” testi, ikiden fazla de
ğiş
kenler için ise “F” testi uygulanm
ıştı
r. Elde edilen bulgularda, okul psikolojik dan
ış
manlar
ını
n
Problem Çözme, Destek Arama, Kaç
ı
nma, Olumsuz Otomatik Dü
ş
ünmelerinde medeni durumlar
ı
na göre anlaml
ı
bir farkl
ılı
k
bulunmu
ş
tur.Psikolojik dan
ış
manlar
ı
n lisansüstü e
ğ
itim yap
ı
p yapmamalar
ı
na, meslekte çal
ış
ma sürelerine ve çal
ış
ma
ortam
ı
ndan memnun olup olmamalar
ı
na göre anlaml
ı
bir farkl
ılı
k saptanmam
ıştı
r.
ABSTRACT
The aim of this study is to analyze whether there is a significant difference in the strategies school counselors
employ to cope with negative
automatic thoughts and stress according to their level of education, marital status, period of
working, and satisfaction with the office atmosphere The population of the research consisted of 141 psychological
counselors working at state primary and middle schools in the province of Izmir, Turkey. Data was obtained with a Personal
Information Form, a Coping with Stress Scale (CSS), and the Automatic Thoughts Questionnaire-Revised ATQ-R. To
determine whether there was a difference between the groups, the “t” test was conducted for double variables and the “F” test
for three or more variables. In the data obtained, there was a significant difference in school counselors’ problem solving,
support seeking, avoidance, and automatic negative thoughts according to their marital status. There was not a significant
difference according to their education level, period of working, or satisfaction with the office atmosphere.
ANAHTAR KELİMELER: stres, ba ş aç ı kma, olumsuz otomatik dü ş ünce, okul psikolojik dan ış man ı
KEYWORDS: coping with stress, negative automatic thoughts, school counselors
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education