ÖZET
Türk ve
İranlı
öğrencilerinin (n=898) güdülenme ve bilişsel öğrenme stratejileri aras
ı
ndaki ili
ş
kiyi incelemek için.
Deci ve Ryan (1985)’a ait kendi-kendine karar verme teorisi ve Oxford (1990)’un dil ö
ğ
renimi strateji envanterinin
öğ
rencilerin güdülenme ve bili
ş
sel stratejilerini belirlemek için uyarlamas
ı
yap
ı
lm
ıştı
r. Türk ve
İ
ranl
ı
ö
ğ
rencilerin hem içsel
hem de d
ışş
sal olarak güdülendikleri görülmü
ş
tür.
İ
ranl
ı
ö
ğ
rencilerin güdülenme düzeyleri Türk ö
ğ
rencilere göre daha
yüksek ç
ı
km
ıştı
r. Türk ö
ğ
renciler daha çok alma ve gönderme stratejilerini kullan
ı
yorken,
İ
ranl
ı
ö
ğ
rencilerin ise daha çok
girdi ve ç
ı
kt
ı
için gerekli olan bili
ş
sel stratejilerden yap
ı
olu
ş
turmay
ı
kullanm
ış
lard
ı
r. Güdülenme ve d
ış
sal güdülenmeye ait
dört düzenleme aras
ı
nda olumlu bir ili
ş
ki söz konusu olup güdülenme türleri ve düzenleme türleri aras
ı
nda s
ı
ral
ı
bir örneklem
görülmü
ş
tür. Ö
ğ
renciler ne kadar çok içsel olarak güdülenseler, o kadar çok bili
ş
sel stratejileri kullanmaktad
ı
r.
Güdelenmemenin bili
ş
sel stratejilerin tamam
ı
ile olumsuz yönde ili
ş
kili oldu
ğ
u görülmektedir. Cinsiyet aç
ısı
ndan bütüncül
düzenleme, d
ış
düzenleme, güdülenmeme, ve analiz ve fikir yürütme stratejileri aras
ı
nda önemli farkl
ılı
klar görülmü
ş
tür
ABSTRACT
T
o investigate the relationship between motivation and cognitive strategies with special reference to the
differences between Turkish and Iranian students of English (n=898), Deci and Ryan’s (1985) self-determination theory, and
Oxford’s (1990) strategy inventory for language learning were adapted. The results showed Turkish and Iranian students
were both intrinsically and extrinsically motivated. Iranian students’ motivation level was more than Turkish students and
Turkish students mostly used receiving and sending strategy, whereas Iranian students mostly used the cognitive strategy of
creating structures for input and output. Motivation and four regulations in extrinsic motivation were positively correlated
and there was an ordered pattern between motivation types and regulations. The more students were internally motivated the
more they used cognitive strategies. Moreover, amotivation was negatively correlated to all types of cognitive strategies. In
addition, there were significant gender differences within integrated regulation, external regulation, amotivation, and use of
analyzing and reasoning strategy.
ANAHTAR KELİMELER: Kendi kendine karar verme teorisi, güdülenme türü, içsel güdülenme, d ış sal güdülenme, bili ş sel stratejile
KEYWORDS: Self-determination theory, motivation type, intrinsic motivation, extrinsic motivation, cognitive strategies
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education