ÖZET
Ö
ğ
retmen ve ö
ğ
retmen adaylar
ını
n mesleki geli
ş
imleri için yeniliklere aç
ı
k olabilmeleri ve dü
ş
ünce
dünyalar
ını
n da yenilikleri kabul etmeye imkân tan
ı
mas
ı
gerekmektedir. Bu nedenle ara
ştı
rmada, ö
ğ
retmen adaylar
ını
n
bireysel yeniliklere aç
ı
k olma ile yans
ıtıcı
dü
ş
ünce e
ğ
ilimleri incelenmi
ş
tir. Ara
ştı
rman
ı
n çal
ış
ma grubunu, Hacettepe
Üniversitesi E
ğ
itim Fakültesinde ö
ğ
renim görmekte olan 320 ö
ğ
retmen aday
ı
olu
ş
turmu
ş
tur. Ara
ştı
rmada, ö
ğ
retmen
adaylar
ını
n yenilikçilik düzeylerini ve ait olduklar
ı
yenilikçilik kategorilerini belirlemek için Hurt, Joseph ve Cook (1977)
taraf
ı
ndan geli
ş
tirilen ve Türkçeye uyarlanmas
ı
K
ılı
çer ve Odaba
şı
(2010) taraf
ı
ndan yap
ı
lan “Bireysel Yenilikçilik Ölçe
ğ
i”
kullan
ı
lm
ıştı
r. Ö
ğ
retmen adaylar
ını
n yans
ıtıcı
dü
ş
ünme e
ğ
ilimlerinin incelenmesi için kullan
ı
lan veri toplama arac
ı
ise
Semerci (2007) taraf
ı
ndan geli
ş
tirilen “Yans
ıtıcı
Dü
ş
ünme E
ğ
ilimi Ölçe
ğ
i”dir. Ara
ştı
rma sonucunda elde edilen bulgulara
göre, ö
ğ
retmen adaylar
ını
n yeniliklere aç
ı
k, öncü, sorgulay
ıcı
ve ku
ş
kucu niteliklere sahip bireyler olduklar
ı
ortaya ç
ı
km
ıştı
r.
Ayr
ı
ca; ö
ğ
retmen adaylar
ını
n bireysel yenilikçilik kategorilerine göre yans
ıtıcı
dü
ş
ünme e
ğ
ilimleri incelendi
ğ
inde ise gruplar
aras
ı
nda anlaml
ı
farkl
ı
la
ş
malar oldu
ğ
u ortaya ç
ı
km
ıştı
r.
ABSTRACT
Both teachers and student teachers are required to be open to innovations and their worlds of thoughts
should allow the changes these innovations bring as well. Therefore, this study aimed to analyze the reflective thinking
tendencies of student teachers along with their openness to individual innovations. The sampling consisted of 320 student
teachers studying at Hacettepe University, Faculty of Education. In order to determine student teachers’ levels of
innovativeness and the categories they belong, the “Individual Innovativeness Scale”, which was developed by Hurt, Joseph
and Cook (1977) and was adapted into Turkish by Kilicer and Odabasi (2010), was administered. The data collection tool
used for determining student teachers’ reflective thinking tendencies was the “reflective Thinking Tendency Scale”
developed by Semerci (2007). Findings of the study indicated that the participating student teachers were open to innovations
and had questioning and skeptical characteristics with leadership skills. Additionally, analysis on the reflective thinking
tendencies of student teachers according to their individual innovativeness categories displayed that there were significant
differences between the groups.
ANAHTAR KELİMELER: ö ğ retmen adaylar ı , yans ıtıcı dü ş ünme, bireysel yenilikçilik
KEYWORDS: student teachers, reflective thinking, individual innovativeness.
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education