ÖZET
Bilgi teknolojilerinin geli
ş
mesiyle birlikte günlük ya
ş
am
ımızı
n her alan
ı
nda say
ı
sal veriler geleneksel
becerilerin yerini alm
ıştı
r. Bu geli
ş
meye ba
ğlı
olarak geleneksel ortamda sadece yaz
ı
yla aktar
ı
lan bilgiler günümüzde resim,
ses ve hareketli görüntülerle aktar
ılı
r, ar
ş
ivlenir ve payla
şılı
r hale gelmi
ş
tir. Say
ı
sal devrim olarak nitelendirilen bu süreçte
bilgi teknolojilerinin toplumsal katmanlara entegrasyonunu gerçekle
ş
tirmek ve bu entegrasyonun süreklili
ğ
ini sa
ğ
lamak için
öğ
retmen adaylar
ını
n say
ı
sal teknolojiyi iyi okuyan, kullanabilen, yeniliklere adapte olabilen ve say
ı
sal verilerde tasar
ı
mlar
yaparak bunlar
ı
ö
ğ
rencilere aktarabilen beceri ve tutumlara sahip olmalar
ı
büyük önem ta
şı
maktad
ı
r. Bu ara
ştı
rmada
ilkö
ğ
retim s
ını
f ö
ğ
retmeni adaylar
ını
n say
ı
sal okuryazarl
ı
k düzeylerinin belirlenmesi amaçlamaktad
ı
r. Ara
ştı
rma, tarama
yöntemi ile gerçekle
ş
tirilmi
ş
tir. Çal
ış
mada veriler, K
ıyıcı
(2008) taraf
ı
ndan geli
ş
tirilen “Ö
ğ
retmen Adaylar
ını
n Say
ı
sal
Okuryazarl
ı
k Düzeylerini Belirleme Ölçe
ğ
i” ve odak grup görü
ş
mesi yöntemi ile toplanm
ıştı
r. Ara
ştı
rman
ı
n çal
ış
ma
grubunu, 2011-2012 Bahar Döneminde Do
ğ
u Akdeniz Üniversitesi
İ
lkö
ğ
retim S
ını
f Ö
ğ
retmenli
ğ
i Bölümü ö
ğ
rencileri
olu
ş
turmaktad
ı
r. Çal
ış
ma sonucunda ö
ğ
retmen adaylar
ını
n say
ı
sal okuryazarl
ı
k düzeyleri yüksek olarak belirlenmi
ş
olmas
ı
na
ra
ğ
men ö
ğ
retmen adaylar
ını
n kendi alan derslerinde ve ileride ö
ğ
retmenlik hayatlar
ı
nda teknolojiyi kullanma konusundaki
alg
ı
lar
ını
n yüksek olmad
ığı
tespit edilmi
ş
tir.
ABSTRACT
Together with the developments in Information Technologies, digital data substituted traditional
skills in all fields of our daily life. The information being transmitted in writing in traditional environment have started to be
transmitted, archived and shared through images, vocal and motional displays as a result of these developments. Now it is
very important for the teacher candidates to read, utilize digital technology and to adapt in novelties and to create designs
with digital data and to have necessary skill and behavior to transfer them to their students so that integration of information
technologies in social layers be achieved and to maintain the sustainability of this integration. In this study, the objective is to
determine the digital literacy level and technology perception of elementary school teacher candidates’. This study is carried
out through descriptive survey method. In this study, data is collected through “Identification scale for digital literacy level of
teacher candidates’ ” developed by K
ıyıcı
(2008) and with utilizing focus group discussion method. Study group of this study
is constituted of the Elementary School Teacher Education Program students of East Mediterranean University during 2011-
2012 Spring Semester. Although the digital literacy level of teacher candidates has been determined to be high as a result of
this study, it is also determined that their perception to use this technology both in their lecture of field and in their future
teaching life is not so high.
ANAHTAR KELİMELER: Sayısal Okuryazarlık, Teknoloji Algısı , Öğretmen Adayları
KEYWORDS: Digital Literacy, Technology Perception, Teacher Candidates
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education