ÖZET
Araştırmada, yükseköğretimde öğretim diline ilişkin öğrenci görüşlerini belirlemek amaçlanmıştır. Nitel araştırma desenlerinden durum çalışması temel alınmış, aykırı/aşırı durum örneklemi kullanılmış ve Doğu Akdeniz Üniversitesi PDR bölümündeki öğrencilerle çalışılmıştır. Veriler “Öğretim Diline İlişkin Görüş Formu” ve odak grup görüşmeleriyle elde edilmiş ve “betimsel çözümleme” gerçekleştirilmiştir. Araştırma bulgularına göre öğrenciler, yabancı dilde öğretimin ezbere yol açtığını, kalıcı öğrenmelerin gerçekleşmediğini ve derslerin anlaşılmadığını belirtmişlerdir. Araştırma bulguları, yabancı dilde öğretim yapılan kurumlarda öğretimin niteliğini etkileyen tüm olumsuzlukların belirlenip önlenmesi ve anadilde öğretim yapılan kurumlarda ise iyi düzeyde yabancı dil bilen öğrencilerin yetişmesi gerektiğini işaret etmektedir.
ABSTRACT
Problem sentence of this research is “what are the students’ perceptions about the language of instruction in higher education?” The research is qualitative and designed as a case study. Purposive and contrary/excessive case sampling is used and the study group is chosen from the students of Psychological Counseling and Guidance Department in Eastern Meditarranean University. Datas are obtained through “Interview Form for Language of Instruction” and “focused group interview”. Descriptive analysis is used. According to the results, most of the students are against teaching in foreign language and the most important problem was “teaching based on memorizing”. The problems can be removed by identifying and preventing all negative aspects that are influencing the quality of the instruction at the schools whose teaching is done in a foreign language.
ANAHTAR KELİMELER: öğretim dili, anadilde öğretim, yabancı dilde öğretim, yükseköğretim
KEYWORDS: language of instruction, teaching in Turkish, teaching in foreign language, higher education
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education