ÖZET
Araştırmanın amacı, okul öncesi çocuklarına yönelik uygulanan temel hareket eğitimi programının çocukların hareket beceri gelişimlerine etkisini incelemektir. Temel Hareket Eğitim (THE) programının etkisinin sınanması için 5-6 yaş grubu 120 çocuk (60 deney, 60 kontrol) ile araştırma yürütülmüştür. Ölçümler Büyük Kas Motor Gelişim Testi-2 (Test of Gross Motor Development-2) ile yapılmıştır. 5-6 yaş grubu çocukların ön test uygulamaları sonunda deney grubuna haftada 2 gün 30 dakika olmak üzere 12 hafta süreyle THE programı uygulanmıştır. Kontrol grubunu ise günlük anaokulu programına devam eden çocuklar oluşturmuştur. Sonuç olarak, THE programının çocukların temel hareket becerilerine yani yerdeğiştirme becerisine ve nesne kontrolü becerisine etkisinin anlamlı olduğu görülmektedir
ABSTRACT
The purpose of this research is to examine the formation and implementation of The Fundamental Movement Education programs for 5-6 years old children, and as a result, the effect of this program on the development of movement skills on 5-6 years old children. The effect of the basic movement program, the research has been carried out with 60 children from 5-6 year old group (60 test, 60 control) The measurements are made with the Test of Gross Motor Development - 2 (TGMD-2) At the end of the pre-test practices of 5-6 years old children, the Fundamental Movement Education Program has been implemented on the test group for 12 weeks; 2 days, 30 minutes in a week. The control group, on the other hand, has not been given movement education. It is seen that there is a meaningful difference in the fundamental movement skills which is locomotor skills and manipulative skills.
ANAHTAR KELİMELER: Hareket Eğitimi, Okul Öncesi, Temel Hareket Becerileri, TGMD-2
KEYWORDS: Movement Education, Preschool, Fundamental Movement Skills, TGMD-2
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education