GÖRSEL SANATÇILARI TANITAN RESİMLİ ÇOCUK KİTAPLARININ İNCELENMESİ


THE INVESTIGATION OF ILLUSTRATED CHILDREN’S BOOKS WHERE VISUAL ARTISTS ARE PORTRAYED


Yrd.Doç.Dr. Burcu AKHUN


ÖZET
Çağdaş sanat eğitimi; sanat uygulaması, estetik, sanat eleştirisi ve sanat tarihi olmak üzere dört boyuttan oluşmaktadır. Bu boyutlardan birisi olan sanat tarihinin içeriğinde; sanat malzemeleri, sanat tarzları ve akımlarıyla beraber sanatçıların hayat hikâyeleri de bulunmaktadır. Sanat tarihi ile ilgili bilgi; çocukların kendi bakış açılarından sanat eserlerini değerlendirme ve yorumlama becerisini kazandırdığı gibi, onları insanlık tarihinde de bir yolculuğa çıkarmaktadır. Bununla beraber sanat tarihi, çocuklara sanatçıların hayat hikâyelerini anlatarak “gerçek yaşantılardan” gelen “gerçek hayat dersleri” vermekte güçlü bir araçtır ve bu yönüyle de çocukların çok yönlü gelişimlerine hizmet etmektedir.Bu fikrin ışığı altında bu araştırma, görsel sanatçıları tanıtan resimli çocuk kitaplarının mevcut durumunun incelenmesini amaçlamıştır. Araştırmada kapsamındaki 20 adet kitapta; sanatçıların eğitimleri, benimsedikleri tarz, yaşadıkları dönemin sanatına yön veren sosyokültürel ve ekonomik olaylar, aile ve yakın çevresinin ve yaşadığı olayların sanatlarına olan etkisi, ve çocuklara verdiği mesajlar gibi temaların incelenmesi amaçlamıştır. Bu betimsel çalışmada doküman inceleme yöntemi kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde içerik analizi uygulanmıştır.


ABSTRACT
The contemporary art education has four dimensions: art production, aesthetics, art history and art criticism. In the content of art history, there are also life stories of artist, as well as art media, art styles and periods. The knowledge of art history provides children to evaluate and interpret artifacts from their own point of views, by this way they develop their own aesthetic understanding. Art history also takes children to a journey to the humankind. Art history is a powerful vehicle by telling real artists’ “real life stories” to children that provide them “real life lessons”. Under the light of that idea, this study aims to investigate the present state of illustrated children’s books where the visual artists’ were portrayed. The education of those artists’, their art styles, the socio-cultural and economic conditions in their time period that they influenced their arts, their families and close friends, and the role of incidents happened in their real life, and the messages given to children were explored in the study. To do that, twenty books were analyzed. In this descriptive study, the document analysis was used. The content analysis were employed.


ANAHTAR KELİMELER: Sanatçıların hayatları, Sanat tarihi, Resimli çocuk kitapları


KEYWORDS: Artist’s lives, Art history, Illustated children’s books

[PDF]

efdergi@hacettepe.edu.tr        http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr           Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara

 Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education              Twitter of Hacettepe University Journal of Education