ÖZET
Bu araştırmada okula hazırlık alan ve almayan çocukların matematik becerileri temelinde ilköğretime
hazır bulunuşluk düzeyleri; yaş, cinsiyet, sosyoekonomik düzey değişkenleri açısından karşılaştırılmıştır.
Araştırmanın örneklemini, okul öncesi eğitim alan 180, almayan 120 5, 5.5, 6 yaş çocukları oluşturmaktadır.
Araştırmada veriler, kişisel bilgileri içeren anket formu ile “Marmara İlköğretime Hazır Oluş Ölçeği”nin
Uygulama formunun matematik çalışmaları alt boyutu kullanılarak toplanmıştır. Bulgular t test ve varyans
analizi uygulanarak analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre okul öncesi eğitim alma değişkeni ile çocukların
matematik becerileri arasında anlamlı bir ilişki söz konusudur. Bu çocuklar matematik becerilerinde okul
öncesi eğitim almayanlara oranla daha yeterlidirler. Cinsiyet açısından çocukların matematik becerilerinde
farklılık bulunamamıştır. Çocukların yaşlarına göre matematik becerilerinin yalnızca sıralama ve ölçekten alınan
toplam puan açısından farklılaştığı görülmüş, 5 yaş çocuklarının matematik becerileri 5.5, 6 yaş çocuklarına
göre daha yetersiz olduğu tespit edilmiştir. Alt sosyo-ekonomik düzeyden çocukların matematik becerileri
bakımından ilköğretime yeteri kadar hazır olmadıkları bulunmuştur. Başka bir deyişle söz konusu çocukların
matematik beceri ortalamaları diğerlerine göre daha düşük olarak saptanmıştır.
ABSTRACT
In this research, school readiness of children who had school readiness experiences and of
children without experiences of school readiness were compared on the basis of scientific thinking skills in terms
of age, gender, and socio economic status variables. The sample of the study consisted of 180 children with pre–
school education, and 120 children without pre–school education in the ages of 5, 5.5, and 6 years old. The data
were gathered through the survey form that comprise personal information and by using subtest of math which
belongs to implementation form of the “Marmara Scale for Primary School Readiness”. The findings were
analyzed using t test and variance analysis. Results indicated that there is a significant difference between getting
pre-school education and children’s math skills. Children with pre-school education are more competent in terms
of math skills than the children without pre-school education. In terms of gender, there was no significant
difference regarding children’s math skills. In terms of age, children’s math skills were found to be different only
with regards to sequencing and total score from the scale, and it was determined that in terms of math skills
children of 5 years old are less competent than children of 5.5 and 6 years of age. The lower SES children were
found to be disadvantageous in terms of primary school readiness regarding math skills.
ANAHTAR KELİMELER: Okul öncesi eğitim, matematik becerileri, okula hazır olma.
KEYWORDS: Pre school education, school readiness, math skills.
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education