ÖZET
Yaşayan bir dil, tüm boyutlarıyla günlük iletişimimizde yer almaktadır. Fransızca’yı okul ortamında ve Fransızca
konuşulmayan bir ülkede en iyi biçimde öğretmeyi hedefliyorsak, dili bütün boyutlarıyla incelememiz gerekir. Öznellik de
dilin önemli boyutlarından biridir ve insan dilinin ayrılmaz bir parçası olduğundan insanların iletişiminde önemli bir yer
tutmaktadır. Fransızca’nın öğretiminde öznelliğin yerini araştırırken, öznelliği dilbilimsel yöntemlerle açıklayan sözcelem
kuramı çıkış noktamızı oluşturmaktadır. Émile Benveniste ve Catherine Kerbrat-Orecchioni’nin dilbilim ve öznellik
alanlarındaki çalışmalarının ışığında, öznelliğin sözle anlatılmasını sağlayan dilsel öğeleri Fransızcanın yabancı dil olarak
öğretimi bağlamında betimlemeye ve açıklamaya çalışacağız. Fransızcanın yabancı dil olarak öğretiminde kullanılan yeni
kitaplardan biri olan Campus 1, 2 ve 3 bütüncemizi oluşturmaktadır. Amacımız bu üç düzeyde öznelliğin nasıl öğretildiğini
ve nasıl geliştirildiğini göstermeye çalışmaktır.
ABSTRACT
A living language is present with all its dimensions in the daily communication. Since
we aim at an effective teaching of French as foreign language in an institutional and non-francophone
environment, we have to analyze it under all its aspects. The subjectivity, property of the man and
language, take up an important space in the human communication. The theory of utterance, that
introduces the term of the subjectivity in contemporary linguistics, constitutes our departure point.
With the contribution of the works realized by Émile Benveniste and Catherine Kerbrat-orecchioni in
the domain of linguistics and subjectivity, we will try to identify the linguistic brands explaining the
subjectivity. We count study the description and the progression of the subjectivity in our corpus
Campus 1, 2 and 3 in order to understand to which level the subjectivity is present in this manual.
ANAHTAR KELİMELER: sözcelem, öznellik, Fransızcanın yabancı dil olarak öğretimi
KEYWORDS: utterance, subjectivity, French language teaching
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education