ÖZET
Bu çalışmanın amacı, 3-9 yaş arası ve 13 yaş grubu çocukların ürettiği anlatılarda, Türkçe’deki Zaman-Görünüş-
Kiplik işaretleyicilerinin kullanım sıklığı ve işlevinde bir farklılığın olup olmadığını, varsa, farkların neler olduğunu
araştırmaktır. Veri, Mayer’in (1969), bir çocuk ile köpeğinin, kaybolan bir evcil kurbağayı ararken başlarından geçen
macerayı betimleyen, yazısız, resimli, “Frog, where are you?” başlıklı kitabı kullanılarak, 112 Türkçe tekdilli çocuktan ve 14
yetişkinden toplanmıştır. Verinin nicel analizi, Zaman-Görünüş-Kiplik işaretleyicilerinin kullanımında, yaşa bağlı olarak
önemli farkların bulunduğunu göstermiştir. Küçük yaştaki denekler anlatı zaman işaretleyicisi olarak daha çok –mIş’ı tercih
ederken, artan yaş ile birlikte tercih –(I)yor’a kaymaktadır. Verinin nitel analizi ise, Zaman-Görünüş-Kiplik işaretleyicilerinin
tümcecik içindeki işlevleri ile metin boyutundaki işlevleri arasında önemli farkların olduğunu göstermiştir.
ABSTRACT
This study investigates how/whether the emergence and function of Turkish Tense Aspect Modality (TAM)
markers that are used in narratives by children from 3 to 9 plus 13-year-olds show differences relative to the age of the
narrator both quantitatively and qualitatively. The data were collected, by using Mayer’s (1969) wordless picture book Frog,
where are you?, crossectionally from 112 Turkish monolingual children from 3 to 9-year-olds, 13-year-olds and 14 adults, as
normative group. The quantitative analysis of the data shows that there are significant differences in the preference of TAM
markers relative to age. While younger narrators anchor to –mIş, older ones prefer –(I)yor as the dominant TAM marker. The
qualitative analysis of the data renders results showing that the clause level function of each TAM marker differs from its text
level function in narratives produced by children.
ANAHTAR KELİMELER: anlatı üretimi, çocuklarda anlatı gelişimi, zihinsel gelişim
KEYWORDS: narrative production, narrative development in children, cognitive development
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education