ÖZET
Madde Tepki Kuramına (MTK) dayanan modellerin avantajı, model veri uyumu sağlandığında görülebilir. Bu
nedenle bu çalışma ÖZDEBİR ÖSS 2004 D-II Sınavının Fen Testinden elde edilen verilere MTK’ya dayanan modellerden
hangisinin en iyi uyum sağlayacağını araştırmayı amaçlamıştır. Model veri uyumu çalışmalarında öncelikle model sayıltıları
ve daha sonra beklendik model özellikleri incelenmiştir. Model sayıltıları kısmında tek boyutluluk, yerel bağımsızlık, eşit
ayırtedicilik gücü, minimum şansla doğru cevaplandırma ve hızlandırılmamış test uygulaması sayıltıları incelenmiştir. Model
özellikleri kısmında ise yetenek parametresi kestirimlerinin değişmezliği ve madde parametreleri kestirimlerinin değişmezliği
incelenmiştir. Ayrıca, madde karakteristik eğrileri ve madde bilgi fonksiyonları incelenmiştir. Elde edilen sonuçlar, iki
parametreli modelle en iyi model veri uyumunun elde edildiğini göstermiştir.
ABSTRACT
IRT models’ advantages can only be realized when the model fits the data set of interest. Therefore, this study
aimed to investigate which IRT model will provide the best fit to the data obtained from ÖZDEBİR ÖSS 2004 D-II Exam
Science Test. In goodness-of-fit analysis, first the model assumptions and then the expected model features were checked. In
the model assumption part unidimensionality, local independence, equal discrimination indices, minimal guessing, and nonspeeded
test administration was investigated. In the expected model features part the invariance of ability parameter estimates
and invariance of item parameter estimates were analyzed. In addition, item characteristics curves (ICC) and item
information functions (IIF) were analyzed. The results suggested that the most appropriate model data fit was achieved by
two parameter logistic model.
ANAHTAR KELİMELER: madde tepki kuramı, model veri uyumu analizleri, kişi ve madde istatistikleri
KEYWORDS: item response theory, model data fit analysis, person and item statistics
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education