ÖZET
Günümüzde modellerin fen kavramlarının anlaşılmasında temel rol oynadığı yaygın biçimde kabul görmektedir. Bu
çalışma öğrencilerin anlama ve düşünmelerini model oluşturma yöntemi ile geliştirmeyi amaçlamaktadır. Bu çalışma bir
merkez ilköğretim devlet okulu 7. sınıf öğrencileri ile okul sonrası etkinliği çerçevesinde gerçekleştirilmiştir. Çalışma
sürecinde, öğrenciler hayvanlara ait ortak çevresel faktörleri veri toplama, resimleme, cisim tasarlama ve gözlem raporu
hazırlama yolu ile araştırırlar. Gözlem raporlarının hazırlanması öğrencilerin deneyimlerini ve soyut kavramları ifade
etmelerine olanak sağlamaktadır. Buna ilave olarak öğrencilerin deney raporları araştırmacının dolaylı olarak öğrencilerin
zihinlerinde oluşturdukları modelleri anlamasına fırsat sağlamaktadır. Öğrenciler ilk etapta oluşturdukları modelleri benzeşim
yoluyla yeni modellere dönüştürerek geliştirmektedir. Bulgular model oluşturma ve geliştirme yönteminin fen öğretimine
olumlu katkı sağlayacağını göstermektedir.
ABSTRACT
There is growing recognition that models play a fundamental role in the comprehension of science concepts.
This paper aims at enhancing students’ understanding and thinking by model construction. Seventh grade middle school
students from an urban public school participated in this study as a part of their weekly science club that met after the regular
school hours. During the course of the study, the students investigated several common environmental factors about animals
by collecting data, made drawings, constructed objects, and wrote journals. The use of journals allowed them to reflect on
their experience and the abstract concepts. It also allowed the researchers to have indirect access to the models underlying
the meanings students were making every week. Students developed initial models, came up with analogies, and constructed
newer models by improving the initial ones. The findings show that model criticism and modification processes are
promising activities for science education.
ANAHTAR KELİMELER: model oluşturma, araştırmaya dayalı öğretim, fen bilgisi eğitimi
KEYWORDS: model construction, inquiry teaching, science education
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education