ÖZET
Bu araştırmanın ilk amacı ilk ve orta öğretim kurumlarında ve Rehberlik Araştırma Merkezi’nde çalışan
psikolojik danışmanların mesleki rehberlik uygulamaları ile ilgili düşündüklerini ve yaptıklarını ortaya koymaktır. Diğer
amaç ise psikolojik danışmanların yaş, cinsiyet, kıdem, çalışılan kurum, mezun olunan program, lisans ya da lisans üstü
eğitime sahip olma değişkenlerine göre görüşlerinde farklılık olup olmadığını saptamaktır. Bu amaçla Ankara’nın ilçelerdeki
RAM’lar aracılığı ile 141 psikolojik danışmana araştırmacı tarafından geliştirilen bir anket yollanmıştır. Anket sonuçlarına
göre psikolojik danışmanların dörtte biri mesleki rehberlik konusunda hiçbir ders almamıştır. Psikolojik danışmanların sadece
üçte biri bu hizmetin yaşam boyu olduğunu düşünmektedir. Demografik değişkenler açısından bakıldığında kadın psikolojik
danışmanlarla, genç olanların mesleki rehberlik konusunda daha duyarlı oldukları bulgusu elde edilmiştir. Psikolojik danışma
ve rehberlik/ eğitimde psikolojik hizmetler programlarından mezun olanlarla olmayanlar arasında bir fark bulunmamıştır. Bir
başka bulguya göre psikolojik danışmanlar en fazla internetten yararlanmakta ve mesleki rehberlik konusunda programlara ve
ölçeklere gereksinim duymaktadırlar.
ABSTRACT
The first purpose of this research was to investigate school counselors’ thoughts and practices about
career guidance and counseling. The second purpose was to understand if there are any differences among counselors with
respect to their age, gender, working years, working schools or Guidance Research Centers (GRCs), graduated program and
having bachelor’s or master’s degree. For this purpose, a questionnaire developed by researcher was sent to 141 counselors
via GRCs around Ankara. According to results %25 of counselors did not take any career counseling course. Just one third of
them thinks that career counselor services prolong life long. Taking demographic variables into consideration, it was found
that female counselors and younger counselors are more sensitive to career guidance and counseling. No differences were
found between counselors who graduated counseling or related programs and the ones who did not. According to another
finding, counselors mostly obtain information support from the internet. Additionally they need some programs and scales
about career guidance and counseling.
ANAHTAR KELİMELER: Psikolojik danışman, mesleki rehberlik, kariyer danışmanlığı, danışman eğitimi
KEYWORDS: school counselors, vocational counseling, career counseling, counselor education
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education