ÖZET
Bu makalede, şiir metinlerinin yabancı dil olarak Fransızca derslerinde kullanılması üzerinde durulmuştur. Öncelikle
şiirsel bir metnin, yabancı dil derslerine sağlayacağı katkılar sıralanmış (estetik ve sanatsal bir dil olması, çizgisel dilden
uzaklaşması, dil ve ses oyunlarıyla özel bir etki yaratması, imgesel ve yaratıcı bir dil oluşturması), ardından şiirsel metinleri
seçme ve çözümleme yöntemleri irdelenmiştir. Sınıf içi uygulamalara örnek oluşturmak amacıyla, aynı şairin 8 yıl arayla
yazdıgi iki şiir seçilmiştir. Verlaine’den seçilen bu iki şiirin biçim, anlam ve sözcelem durumu açısından çözümlenmesine
öneriler sunulmuştur. Ayrı ayrı, üç düzeyde ele alınan iki şiir, daha sonra karşılaştırılmış ve ortak yönler belirtilmiştir. Sonuç
olarak, şiirsel metinlerde, düzyazı metinlerinden farklı olarak, bağdaşıklık ve tutarlık kaygısı gözetilmediği, ancak düz
anlatımda karşılaşılmayan bir etki-söz yaratıldığı ortaya konulmuştur.
ABSTRACT
In this article, we’ve treated the usage of the poetic texts in the courses of the French as a foreign language.
First, we enumerated the contributions of a poetic text on the language courses (because of the fact that this one is an
aesthetic, artistic and creative language, it creates an effect with the games of sounds and the language games), then we’ve
studied the analysis methods for the poetic texts. We’ve chosen two poems of a same poet, written with eight years of gap:
"Fall song" and "It cries in my heart" of Verlaine. We’ve proposed a poetic analysis at the level of form, of meaning and of
enunciation. After this small analysis, we compared them and we showed the resemblances and the differences between
them. Finally, we disclosed the fact that, in contrast to the narrative texts, in the poetic texts, the poets don’t consider the
cohesion and the coherence.
ANAHTAR KELİMELER: şiir dili, biçim, anlam, sözcelem durumu, Verlaine
KEYWORDS: poetic language, form, meaning, situation of enunciation, Verlaine
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education