ÖZET
Bu araştırmada, entegrasyon sürecinde anahtar konumda olan öğretmenlerin Bilgi ve İletişim Teknolojilerini (BİT)
öğrenme-öğretme sürecine entegrasyonu ile ilgili durumlarının, yaş, öğrenim düzeyi, BİT kullanım süreleri ve BİT
kullanımları ile ilgili aldıkları eğitime göre farklılık gösterip göstermediği belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma grubunu
Ankara’daki 16 Temel Eğitim Proje okulunda görev yapan 590 öğretmen oluşturmaktadır. Veriler araştırmacılar tarafından
geliştirilen bir anket aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde frekans, yüzde dağılımı ve tek yönlü varyans analizi
kullanılmıştır. Analizler sonucunda öğretmenlerin BİT uygulamalarından basit, yönetsel ve öğretimsel işlerde çoğunlukla
kelime işlemci ve İnternet uygulamalarını kullandığı; masaüstü yayımcılık, veri tabanları, grafik ve çizim programlarını ise
en az kullandıkları saptanmıştır. Ayrıca, öğretmenlerin yaş, öğrenim düzeyi, BİT kullanım süresine ve BİT hakkında alınan
eğitime göre BİT’i öğrenme-öğretme sürecine entegrasyonlarında anlamlı bir farklılık olduğu saptanmıştır. BİT’in öğrenmeöğretme
sürecine entegrasyonuna ilişkin olarak öğretmenlerin en fazla dile getirdikleri engeller sınıf içerisinde bilgisayar ve
İnternet teknolojilerinin olmaması ve öğretmenlerin BİT’in öğretimde nasıl kullanılacağını bilmemeleri olarak belirlenmiştir.
ABSTRACT
The purpose of this study is analyzing whether teachers’ place in ICT integration process varied according to
their age, aducation level, ICT use and ICT training. The population of the study was 590 teachers from Basic Education
Project schools in Ankara. Data were collected through a survey developed by the researchers. Frequency, percentage
distribution, t-test and one-way variance analysis (ANOVA) were used in analyzing data. The results of the study revealed
that there were significant differences among the teachers’ ICT integration into teaching-learning process in terms of their
age, education level, duration of ICT usage and ICT training. It was found that while teachers mostly use word processing
and Internet applications in their basic, administrative, and instructional tasks, they rarely use databases, graphic and drawing
programs. In addition, the lack of computer and Internet technologies in classrooms and lack of knowledge on how to use
ICT in teaching are the most important obstacles expressed by teachers.
ANAHTAR KELİMELER: bilgi ve iletişim teknolojileri, entegrasyon, temel eğitim programı, öğretmenler
KEYWORDS: ICT, integration, teachers, schools
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education