ÖZET
Fen Bilgisi öğretiminde, öğretmen merkezli eğitim anlayışı giderek yerini öğrenci merkezli eğitim anlayışına
bırakmaya başlamıştır. Bu nedenle öğretimde yeni yöntemlerin uygulanması gerekmektedir. İşbirlikli öğrenme; öğrencinin
aktif olduğu, yaparak yaşayarak öğrendiği öğrenci merkezli yöntemlerden birisidir. Bu araştırmanın amacı İlköğretim 7. Sınıf
Fen Bilgisi dersi Kuvvet ve Hareket konularının İşbirlikli Öğrenme yöntemiyle işlenmesinin öğrenci başarısına etkisini tespit
etmektir. Çalışma, Çanakkale merkezde yer alan iki ilköğretim okulunun 7. sınıflarında yürütülmüştür. Ön test, son test,
kontrol gruplu desen kullanılan araştırmada, bir deney bir kontrol grubu bulunmaktadır. Deney grubunda 80, kontrol
grubunda 74 öğrenci bulunmaktadır. Deney grubunda İşbirlikli öğrenme yöntemi uygulanırken, kontrol grubunda geleneksel
yöntem uygulanmıştır. Deneysel çalışma 9 hafta sürmüştür. Araştırmada, ilköğretim 7. sınıf fen bilgisi dersinde kuvvet ve
hareket konularının öğretilmesinde öğrencilerin “bilgi”, “kavrama”, “uygulama” ve “genel” başarılarını artırmada işbirlikli
öğrenme yönteminin geleneksel öğrenme yöntemine göre daha etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
ABSTRACT
Student-based teaching approach has superseded teacher-based one in the science teaching. Hence, new
methods must be used in teaching. Cooperative learning is one of the methods in which students learn by trying and
experiencing themselves. They also become more active. The goal of this research is the effect of “Force and Motion” subject
on student success, which takes place “Meeting of Force and Motion-Energy” unit at primary school class 7. The research is
conducted at two primary schools, class 7. There is a test and control group in the research where pretest and posttest is used.
In the test group there are 80 students and in the control group there are 74 students. Classical method is used in the control
group while cooperative method is used in the research group. The research took 9 weeks. In the research it is perceived that
in the science lesson at primary school class 7 when teaching “Force and Motion” subject, cooperative learning is more
effective due to making student more successful at knowledge, understanding, practice and general level than classical
method.
ANAHTAR KELİMELER: fen bilgisi; işbirlikli öğrenme yöntemi; öğrenci başarısı; birlikte öğrenme tekniği, ilköğretim
KEYWORDS: science, cooperative learning method; student success, together learning technique, primary school
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education