ÖZET
Bu araştırmada fen bilgisi öğretiminde yaratıcılık yaklaşımının erişiye ve tutuma etkisine bakılmıştır. Araştırma
Eskişehir ilinde bulunan Suzan Gürcanlı İlköğretim Okulu 6. sınıf öğrencilerinden iki grup üzerinde yürütülmüştür.
Araştırmada kontrol gruplu ön test son test deseni kullanılmıştır. Kontrol grubunda geleneksel öğretim, deney grubunda
yaratıcılık yaklaşımı uygulanmıştır. Nicel verilerin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma ve bağımsız gruplarda t testi
kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular şöyle özetlenebilir. Fen bilgisi dersinde yaratıcılık yaklaşımının uygulandığı
deney grubu ile geleneksel öğretimin uygulandığı kontrol grubu arasında erişi ve tutum ortalamaları bakımından deney grubu
lehine anlamlı bir fark bulunmuştur.
ABSTRACT
In this research, the effects of the creative approach in the science teaching on achievement and attitude were
examined. The research was carried out on two different groups of the sixth class pupils of Suzan Gürcanlı Primary School in
Eskişehir. Pre and post-test with control group design were applied in the research. While the conventional teaching approach
was implemented in the control group, the creative approach was implemented in the experimental group. In the analysis of
the quantitative data, mean, standart deviation and the t test in independent groups were used. The findings can be
summarized as follows: A significant difference was found in the means of the tatal gain scores between the creative
approach treated in the science course experimental group and the conventional teaching approach treated in the science
course group. The means of the experimental group was better than the control group.
ANAHTAR KELİMELER: yaratıcılık yaklaşımı, erişi, tutum, fen bilgisi
KEYWORDS: creative approach, achievement, attitude, science
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education