ÖZET
Bu araştırma Bracken (1998) tarafından geliştirilen Bracken Temel Kavram Ölçeği-Gözden Geçirilmiş formunun
Türk çocuklarının kavram gelişimlerini değerlendirmesinde kullanılabilirliliğini incelemek amacıyla planlanmıştır. Geçerlik
ve güvenirlik çalışması için ölçek altı yaş grubundaki çocuklara uygulanmıştır. Ölçeğin geçerliği ölçüt geçerliği ile
güvenirliği ise Kuder Richardson 20 katsayısı ve test-tekrar test korelasyonu ile analiz edilmiştir. Güvenirlik çalışmaları
sonucunda Bracken Temel Kavram Ölçeği -Gözden Geçirilmiş Formu alt testleri için Kuder Richardson 20 katsayısının .54-
.91 arasında değiştiği belirlenmiştir. Ölçeğin zamana bağlı kararlı ölçümler verip vermediğini değerlendirmek için test-tekrar
test korelasyonu hesaplanmış ve okul olgunluğu puanı için korelasyon .84, toplam kavram puanı için ise .87 olarak
belirlenmiştir. Ölçeğin ölçüt geçerliği çalışmalarında öğretmen değerlendirmeleri esas alınmış ve Bracken Temel Kavram
Ölçeği -Gözden Geçirilmiş Formu’na göre kavram gelişimleri zayıf ve iyi olan çocukların öğretmenler tarafından da iyi ve
zayıf olarak değerlendirildikleri saptanmıştır. Elde edilen bulgular Bracken Temel Kavram Ölçeği -Gözden Geçirilmiş
Formu’nun geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir.
ABSTRACT
This study has been designed to analyse the potential use of the Bracken Basic Concept Scale-Revised
developed by Bracken (1998) in order to assess the concept development of Turkish children. For the validity and reliability
analyses, the scale was administered to six-year old children. The validity of the scale was analysed by means of criteria
validity and the reliability was analysed by the Kuder Richardson 20 coefficient and the test-retest correlation. The results of
the reliability analysis indicate that the subtests of the scale have the scores between .54 and .91 for the Kuder Richardson 20
coefficient. To evaluate whether the scale provides time-dependent measurements or not, the test-retest correlation was
calculated and the school readiness correlation was found to be .84, and the total concept score was .87. For the criteria
validity of the scale, teacher assessments were taken as the basis and it was determined that those children whose concept
development was poor and good according to the Bracken Basic Concept Scale-Revised, was also poor and good according
to the teachers. The findings obtained clearly state that this scale is a valid and reliable tool to analyse the development of
concept in Turkish children.
ANAHTAR KELİMELER: Bracken Temel Kavram Ölçeği, kavram, kavram gelişimi
KEYWORDS: Bracken Basic Concept Scale, concept, concept development.
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education