ÖZET
Öğretmenlerin düşünce ve inançları ile ilgili literatür derinlemesine incelendiğinde düşünce ve inançla, öğretmenin
sınıf içi uygulamaları arasında doğrudan bir ilişki olduğu ortaya çıkmaktadır. Çok özel olarak, matematik öğretmenlerinin
“öğretmenin rolü” ve “matematik öğretimi” ile ilgili düşünce ve inanışları gerçek ortamlardaki öğrenme etkinliklerini
şekillendirmektedir. Bu araştırma, matematik öğretmeni adaylarının öğretmenin rolünü nasıl gördüklerini ve matematik
öğretme’nin onlar için ne anlama geldiğini belirlemek amacıyla yürütülmüştür. Bu amaçla, K.T.Ü Fatih Eğitim Fakültesi
İlköğretim Matematik Eğitimi Bölümü son sınıfta okuyan öğretmen adaylarına yarı yapılandırılmış bir anket formu
uygulanmıştır. Formda öğretmen adaylarına çeşitli meslek grubu isimleri verilerek, onlardan kendi öğretmen modellerine en
uygun olan meslekleri önem sırasına göre sıralamaları istenmiştir. Formun ikinci kısmında ise öğretmen adaylarından
sıralamalarının gerekçelerini açıklamaları istenmiştir. Bu yolla, onların zihinlerinde oluşturdukları öğretmen modeli ortaya
çıkarılmaya çalışılmıştır. Yeni müfredat çalışmalarının öngördüğü öğretmen profiliyle araştırmaya katılan öğretmen
adaylarının öğretmen modelinin örtüşüp örtüşmediğine yönelik sonuçlar çıkarılarak tartışılmış ve öğretmen eğitimi ile ilgili
önerilerde bulunulmuştur.
ABSTRACT
The literature on teachers’ beliefs and ideas suggest that there is a direct relationship between teachers’ beliefs
and their classroom practices. In particular, mathematics teachers’ beliefs and ideas about teacher’ role and mathematics
teaching shape learning activities in real environments. This study aimed to determine how pre-service teachers perceive
teachers’ role and what the meaning of teaching according to them. For this purpose, semi-structured survey form applied to
senior pre-service teachers from Elementary and Secondary Mathematics Education Department at K.T.U. In the form,
several job names were given to teacher candidates and they were asked to arrange those names in the order that best fit into
their teacher model. Then, pre-service teachers explained the reasons for their arrangements. In this way, teacher model
building in their’ minds tried to be revealed. Some conclusions were drawn about how pre-service mathematics teachers
profile matched with the one provided by new curriculum.
ANAHTAR KELİMELER: öğretmen adayları, öğretmenin rolü, inanç ve düşünceler, yeni müfredat
KEYWORDS: preservice teachers, teachers’ role, beliefs and ideas, new curriculum
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education