ÖZET
Bu çalışmanın amacı, 7. sınıf öğrencilerin fiziksel ve kimyasal değişmeler konusundaki yanlış kavramalarını
belirlemek ve öğrencilerin mantıksal düşünme yetenekleri ile okuduğunu anlama yeteneklerini kontrol altına alarak konuyu
anlamalarında işbirlikli öğrenme ile geleneksel öğretim yaklaşımının etkilerini karşılaştırmaktır. Araştırma Gümüşhane’deki
Taşlıca Vali Şimşek ve Cumhuriyet İlköğretim Okullarında, 7. sınıf 46 öğrenci üzerinde yapıldı ve 2003-2004 öğretim yılı
güz döneminde toplam dört haftalık bir sürede tamamlandı. Araştırma deseni olarak öntest-sontest kontrol grubu deneysel
desen kullanıldı. Deney grubunda dersler işbirlikli öğrenme, kontrol grubunda ise geleneksel yaklaşımla işlendi. Uygulama
öncesinde öğrencilere Mantıksal Düşünme Yeteneği Testi (MDYT), Okuduğunu Anlama Yeteneği Testi (OAYT) ve Fiziksel
ve Kimyasal Değişmeler Kavram Testi (FKDKT); ve çalışma sonunda yine FKDKT uygulandı. FKDKT sonuçlarına göre
öğrencilerdeki yanlış kavramalar belirlendi ve toplam 12 öğrenciyle yapılan mülakatlarla öğrencilerin konu hakkındaki
düşünceleri derinlemesine incelendi. Araştırmada ele alınan diğer değişkenler kontrol altına alındığında öğrencilerin bu
konuyu anlamalarında işbirlikli öğrenmenin geleneksel yaklaşımdan daha etkili olduğu tespit edildi.
ABSTRACT
The aim of this study is to identify misconceptions of some 7th grade students about physical, chemical
changes, and controlling students’ logical thinking and reading comprehension skills, to compare effects of cooperative
learning approaches to traditional teaching on their understanding of subject. Research was administered to 46 7th grade
students in Gümüşhane-Taşlıca Vali Şimşek and Cumhuriyet Primary Schools; and completed in four weeks in the first term
of 2003-2004. As research design, pre-post-test control group design was used. In experimental group, lessons were taught
with cooperative learning; however, in control group, with traditional approaches. MDYT, OAYT and FKDT were
administered as pre-tests; and FKDT was re-administered in the end. According to FKDT results, misconceptions were
identified and with the interviews applied to 12 students, students’ ideas on subject were investigated in detail. Controlling
other factors, cooperative learning was found more effective than traditional teaching approach on students’ understanding
the subject.
ANAHTAR KELİMELER: fen eğitimi, fiziksel ve kimyasal değişme, yanlış kavrama, işbirlikli öğrenme
KEYWORDS: science education, physical and chemical change, misconception, cooperative learning
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education