ÖZET
Eğitimsel ve psikolojik çalışmalarda birleşik ölçmelerin güvenirliğinin hesaplamasında yaygın olarak
Cronbach (1951) tarafından geliştirilen alfa katsayısı kullanılmaktadır. Ancak bu tür çalışmalarda veri toplamanın zorluğu
nedeniyle alfa katsayısı için gerekli olan minimum örneklem genişliği tartışma konusudur. Evren alfa katsayısının sağlam
kestirimi için gerekli olan minimum örneklem genişliği için farklı öneriler vardır. Bu çalışmanın sonuçlarına göre; yansız ve
tutarlı bir alfa kestirimi örneklem genişliğinin büyüklüğü kadar aynı zamanda ölçmelerin birinci özdeğerinin büyüklüğüne
bağlıdır. Buna göre, birinci özdeğer büyüdükçe, düşük örneklem genişliklerinde alfa katsayısının yansız bir kestirimi
olanaklıdır. Bu çalışmada kullanılan simulasyonlar bootstrap tekniği ile birlikte Monte-Carlo yöntemi üzerine kurulmuştur.
ABSTRACT
The coefficient alpha is the most widely used measure of internal consistency for composite scores in
the educational and psychological studies. However, due to the difficulties of data gathering in psychometric studies, the
minimum sample size for the sample coefficient alpha has been frequently debated. There are various suggested minimum
sample sizes for the robust estimate of the population coefficient alpha. This research indicates that the performance of an
estimator of the coefficient alpha depends not only on the sample size but also on the largest eigenvalue of the sample data
set. Thus, when the largest eigenvalue increases, unbiased estimation of the population coefficient alpha is possible, even
though the sample size is small. The simulations in this study were based on Monte-Carlo method with bootstrap technique.
ANAHTAR KELİMELER: Güvenirlik, örneklem genişliği, alfa katsayısı, Monte-Carlo, simülasyon
KEYWORDS: Reliability, sample size, coefficient alpha, Monte-Carlo, Simulation
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education