ÖZET
Bu çalışmanın amacı ilköğretim 5. sınıf Fen ve Teknoloji dersinde “Işık ve Ses” ünitesinde öğrencilerin
sahip oldukları kavram yanılgılarının giderilmesinde Probleme Dayalı Öğrenme Yöntem ve Bil-İste-Öğren stratejisinin
etkisini incelemektir. Bu araştırma için 2005-2006 öğretim yılı bahar döneminde Antakya Cemil-Şükrü Çolakoğlu İlköğretim
Okulu’nun 5. sınıf öğrencilerinin oluşturduğu 2 şubeden 99 öğrenci çalışma grubu olarak seçilmiştir. Çalışmanın ön deneme
uygulaması ile deneysel uygulaması aynı deney ve kontrol grubu öğrencileriyle yapılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı
olarak ışık ve ses kavram yanılgısı testi kullanılmıştır. Bu test, deney ve kontrol grubu öğrencilerine uygulama başlamadan
önce ön test, uygulama sonunda son test olarak verilmiştir. Analizler sonucunda elde edilen bulgular deney grubu
öğrencilerinin kavram yanılgılarının büyük bir kısmının giderildiğini; deney grubu öğrencilerinin kavram yanılgıları ile
kontrol grubu öğrencilerinin kavram yanılgıları arasında anlamlı derecede farklılık olduğunu ortaya koymuştur. Sonuç olarak
Bil-İste-Öğren stratejisi ve Probleme Dayalı Öğrenme Yönteminin öğrencilerdeki ışık ve ses kavram yanılgılarını gidermede
etkili olduğu görülmüştür.
ABSTRACT
This study has been prepared in order to eliminate the 5th grade students’ misconceptions of the topic
of “Light and Sound” in the Science and Technology course by using the Know-Want-Learn strategy accompanied by
Problem-Based Learning. Two classes of 5th grade 99 students at Antakya Cemil-Şükrü Çolakoğlu Primary School in spring
semester at 2005-2006 academic year were chosen in this study. Both pilot and experimental study were carried out with the
same students. The experimental study “Light and Sound” was carried out for 5 weeks. A Light and Sound misconceptions
test was used in the study. This test was administered as pretest and posttest before and after the treatment. The findings of
the study proved that the most of the misconceptions of the experimental group were removed. Therefore, understanding of
experimental group students was better than the control group students.
ANAHTAR KELİMELER: fen ve teknoloji eğitimi, kavram yanılgıları, probleme dayalı öğrenme, bil-iste-öğren stratejisi
KEYWORDS: science and technology education, misconceptions, problem based learning, know-want-learn strategy
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education