ÖZET
Bu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin güvengenlik düzeylerini cinsiyet, üniversiteye giriş puan türü,
yaşamın çoğunun geçirildiği yerleşim birimi ve anne-baba tutumu değişkenleri açısından incelemektir. Araştırma grubunu
Hacettepe Üniversitesi Yabancı Diller Yüksek Okulu, 2006-2007 Yaz dönemi hazırlık öğrencileri oluşturmaktadır.
Araştırmada bağımlı değişken olan güvengenliğin belirlenmesinde Voltan-Acar Kendini Belirleme Ölçeği; bağımsız
değişkenlerin belirlenmesinde ise araştırmacılar tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler,
ikili karşılaştırmalar için t testi; çoklu karşılaştırmalar için tek yönlü varyans analizi yöntemi ile analiz edilmiştir.
Araştırmadan elde edilen bulgulara göre üniversite öğrencilerinin güvengenlik düzeylerinin cinsiyet, üniversiteye giriş puan
türü, yaşamın çoğununun geçirildiği yerleşim birimi açısından anlamlı farklılık göstermediği; ana-baba tutumları açısından
demokratik ana-baba tutumu lehine anlamlı farklılık gösterdiği sonucu elde edilmiştir. Araştırma bulguları alan yazında daha
önce yapılan araştırma bulguları ile tartışılmış ve öneriler sunulmuştur.
ABSTRACT
The aim of this study is to investigate assertiveness of the university students according to their major, kind of
ÖSS point, their hometown their mother’s-father’s attitudes.. The participants of the study were Hacettepe University Foreing
Languages School students who attended the summer school in 2006-2007 school year.. Voltan- Acar Assertiveness Scale
was administered to determine dependent variable of the study and a questionanaire which was developed by the researhers
was utilized to determine the independent variables. SPSS 13 software was used to analyze the data of the study. To compare
the dyadic groups t test and to compare the multiple groups one way ANOVA were used. According to the results, the
assertiveness levels of the university students significant difference were not found between gender, the OSS points and
the place which the students spent most of their lives . There was a significant difference in favor of democratic parental
attitude when the assertiveness level of the students were compared. The findings were discussed in the light of the literature.
ANAHTAR KELİMELER: güvengenlik, üniversite öğrencileri, Voltan-Acar Kendini Belirleme Ölçeği
KEYWORDS: assertivenes, university students, Voltan-Acar Assertiveness Scale
efdergi@hacettepe.edu.tr http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara
Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education Twitter of Hacettepe University Journal of Education